چک لیست سئو | موارد مهمی که باید در بهینه سازی سایت بررسی کنیم

در این مقاله موارد مهمی که باید در سئو سایت یا فروشگاه اینترنتی بررسی و انجام دهیم آورده شده است

موارد مهم در بهینه سازی سایت که باید آنها را بررسی و انجام دهیم

داده های سئو خود را جمع آوری کنید

1- داده های سئو خود را جمع آوری کنید

برای انجام سئو، شما به 3 چیز نیاز دارید تا کار را شروع کنید: یک وب سایت، ذهن خلاق و داده ها. بنابراین بیایید مطمئن شویم که داده های درست را از همان ابتدا جمع آوری می کنید.

آنالیتیکس را نصب کنید (Install analytics)

ابزارهای تجزیه و تحلیل وب به شما امکان می دهند نگاهی به بازدیدکنندگان سایت خود و رفتار آنها داشته باشید. Google Analytics  به طور پیش فرض باید نصب شود و این یک ابزار رایگان است و به طور گسترده در بخش های بازاریابی استفاده می شود، با این حال مجموعه ابزارهای دیگری نیز در دسترس هستند.

نکته: گوگل آنالیتیکس GA4 در سال های آینده جایگزین نسخه فعلی خواهد شد و گزارش های بهتر و کاملتری را به شما خواهد داد.

ابزارهایی که می توانید استفاده کنید: Google Analytics، Matomo، Statcounter، Google Search Console، Bing Analytics

در موتورهای جستجو ثبت نام کنید (Register with search engines)

بینش های ویژه ای در مورد کلید واژه هایی که سایت شما برای آنها رتبه بندی شده است و اطلاعاتی در مورد اینکه چگونه سایت شما خزیده می شود و موارد دیگر به دست آورید!

نکته! این موضوع به طور مستقیم برای شما ترافیک بیشتری ایجاد نمی کند، اما بینش هایی را برای کمک به شما در ایجاد یک استراتژی بازاریابی ارائه می دهد.

سایت را کراول کنید (Run a crawl)

سایت خود را از نگاه یک موتور جستجو ببینید! مسائل دارای اولویت بالا را شناسایی کنید که ممکن است بر قابلیت مشاهده، دسترسی و تجربه کاربری سایت شما تأثیر بگذارد.

نکته! همه مشکلاتی که خزنده اعلام می کند حیاتی نیستند، اما یک خزیدن قوی سایت به شما کمک می کند تا فوریت و تعداد مشکلات در سراسر سایت خود را درک کنید. مسائل خود را بر اساس نوع مسئله و اعتبار صفحه اولویت بندی کنید.

ابزارها: Moz Pro Site Crawl، Screaming Frog

نحوه نمایش و نحوه ایندکس شدن سایت شما

2. نحوه نمایش و نحوه ایندکس شدن سایت شما

برای اینکه سایت شما در نتایج جستجو ظاهر شود، ابتدا صفحات آن باید توسط موتورهای جستجو "ایندکس" شوند.

انجام جستجوی سایت با گوگل

این موضوع یک راه سریع و آسان برای دیدن اینکه تقریبا چند صفحه ایندکس شده‌ است. این همچنین یک روش مفید برای بررسی این است که آیا یک صفحه خاص در سایت شما ایندکس شده است تا بتوانید مشکلات را سریعتر رفع کنید. این کار با جستجو site:yoursite انجام می شود.

رفع مشکل: چرا سایت من ایندکس نشده است؟

▪️ آیا سایت تازه راه اندازی شده است؟
زمان می‌برد تا موتورهای جستجو سایت‌ها یا صفحات سایت شما را کراول و ایندکس کنند، بنابراین سایت‌های جدید یا صفحات ممکن است فوراً نمایان نشوند. ابزار : URL inspection tool

▪️ آیا سایت محتوای منحصر به فرد و ارزشمندی ارائه می‌دهد؟
آیا محتوا به صورت منحصر به فرد و ارزشمند است؟ محتوای اسپم، غیراصلی یا با ارزش کم ممکن است توسط موتورهای جستجو به طور پیش‌فرض حذف شوند.

▪️ آیا سایت قابل کراول و ایندکس است؟
این خیلی خوب است که Google Search Console را راه‌اندازی کرده‌اید! از بررسی URL در GSC استفاده کنید تا ببینید آیا مشکلات کراولری دارید یا خیر.

▪️ آیا صفحه کد وضعیت 200 را باز می‌گرداند؟
▪️ آیا دستورات متا ربات (robots meta) ایندکس را ممکن می‌کنند؟
▪️ آیا صفحه توسط robots.txt مسدود شده است؟
▪️ آیا صفحه در یک فایل نقشه سایت (sitemap file) لیست شده است؟
▪️ آیا صفحه محتوای تکراری دارد؟

بررسی تلفن همراه: سایت خود را مانند یک موتور جستجو ببینید

اکثر کاربران وب اکنون از طریق تلفن همراه خود به اکثر سایت‌ها دسترسی پیدا می‌کنند.

ابزار بررسی: Mobile-friendly test

مقاله مرتبط که می تواند به شما کمک کند: " نحوه کار موتورهای جستجو – خزیدن، نمایه سازی و رتبه بندی "

روی کلمات کلیدی خاص تمرکز کنید

3- روی کلمات کلیدی خاص تمرکز کنید

جادوی سئو این است که افراد دقیقاً در لحظه ای که با استفاده از یک موتور جستجو به دنبال پاسخی می گردند، می توانند محتوای شما را پیدا کنند.

کشف کنید که از قبل برای چه کلمات کلیدی رتبه بندی شده اید

دانستن اینکه از قبل برای چه کلمات کلیدی و عباراتی رتبه بندی شده اید، قبل از شروع بهینه سازی برای کلمات کلیدی جدید، اغلب یک نقطه شروع خوب است. این کلمات در سرچ کنسول گوگل قابل مشاهده است و می توانید از ابزار Keyword Explorer شرکت MOZ نیز استفاده کنید.

ابزارها: Keyword Explorer, GSC Performance Report

یافتن کلمات کلیدی مرتبط با موضوع شما

کلمات کلیدی مرتبطی را شناسایی کنید که دارای حداکثر سطح جستجو و سطح رقابت قابل مدیریت برای کسب و کار شما هستند.

نکته! به کلمات کلیدی به صورت جداگانه نگاه نکنید، گروهی از کلمات کلیدی را برای به دست آوردن تصویر دقیقی از سطح حجم در جایگاه، دسته یا صنعت خود گروه بندی کنید.

هدف قرار دادن کلمات کلیدی در صفحه خود

کلمات کلیدی هدف، موضوعات و مفاهیم مرتبط را در صفحه خود گنجانید. مکان های اساسی برای گنجاندن کلمات کلیدی مهم شما شامل برچسب عنوان، توضیحات متا، تیتر، سرآغاز پاراگراف و متن بدنه است.

مقاله مرتبط که می تواند به شما در درک بهتر مطلب کمک کند: "  کلمات کلیدی در سئو | معرفی ابزارها و نحوه استفاده "

بهینه سازی ظاهر جستجوی خود

4. بهینه سازی ظاهر جستجوی خود

هنگامی که در جستجو رتبه بندی می شوید، گوگل (و سایر موتورهای جستجو) عناصر صفحه شما را برای نمایش در نتایج جستجو در نظر می گیرد.

تگ های عنوان (Title tags)

ممکن است تگ های عنوان تاثیرگذارترین بخش از ظاهر جستجوی شما باشند؛ علاوه بر آن یک عامل رتبه بندی کوچک نیز هستند!

گوگل ممکن است برخی از تگ های عنوان را بازنویسی کند، اما چندین روش معمول وجود دارد که می توانید برای کمک به سئوی خود از آن استفاده کنید.

✔️ برای هر صفحه عناوین منحصر به فرد و دقیقی بنویسید.
✔️ 
از کلمات کلیدی در عناوین خود استفاده کنید، اما زیاده روی نکنید
✔️ 
سعی کنید بین 50 تا 60 کاراکتر را هدف قرار دهید.

توضیحات متا (Meta descriptions)

انتظارات خود را تنظیم کنید! توضیحات متا به عنوان یک عامل رتبه بندی گوگل به حساب نمی آیند و ممکن است ببینید که برچسب های توضیحات شما توسط نسخه خود گوگل در نتایج جستجو جایگزین می شود.

با این حال، توصیه ما همچنان پابرجاست! نوشتن توضیحات متا منحصر به فرد و به خوبی نوشته شده می تواند تأثیر مثبتی بر تعداد کلیک‌هایی که دریافت می‌کنید داشته باشد.

✔️ برای هر صفحه توضیحات منحصر به فرد، قانع کننده و جذاب بنویسید.
✔️ 
از کلمات کلیدی در توضیحات متا خود استفاده کنید.

نکته! اگر می خواهید ترافیک ارگانیک را جذب کنید، توضیحات متا دقیق و خوبی بنویسید، اما اگر باعث جذب مخاطب نشد ناامید نشوید.

داده های ساختاریافته برای نتایج غنی (Structured data for Rich results)

نتایج غنی ویژگی‌های خاصی در نتایج جستجو هستند که فراتر از عنوان و توضیحات متا هستند و شامل مواردی مانند ستاره‌های بررسی، تصاویر، سوالات متداول و موارد دیگر می‌شوند.

نتایج غنی اغلب با داده های ساختاریافته فعال می شوند. اکثر سیستم های مدیریت محتوای مدرن به طور پیش فرض از نوعی داده ساختاریافته پشتیبانی می کنند.

✔️ برای هر صفحه داده های ساختاریافته ایجاد کنید.
✔️ 
داده های ساختار یافته خود را با تست نتایج غنی تأیید کنید. (Rich Results Test)

بردکرامب (Breadcrumb)

به طور معمول، داشتن یک ساختار بردکرامب جذاب و غنی از کلمات کلیدی می تواند تاثیر قابل توجهی بر کل ترافیک شما داشته باشد.

✔️ از داده های ساختار یافته بردکرامب استفاده کنید.
✔️ 
از ساختار URL واضح و متمرکز بر کلمات کلیدی استفاده کنید.

فاو آیکون (Favicon)

با اینکه کوچک است، اما استفاده از یک favicon جذاب و چشم نواز می تواند به برجسته شدن لیست شما کمک کند. Favicon  خود را مطابق مشخصات favicon گوگل تعریف کنید.
یک favicon برای کل سایت شما تعریف شده است. آن را ساده، قابل تشخیص و مرتبط با کل سایت یا برند خود نگه دارید.

مقاله مرتبط که می تواند به شما در درک بهتر مطلب کمک کند: "  آموزش سئو داخلی سایت | راهنمای جامع و کاربردی سئو داخلی "

محتوایی حرفه ای بسازید

5. محتوایی حرفه ای بسازید

سئو فقط در مورد قرار دادن کلمات کلیدی در صفحه شما نیست. بلکه در مورد ساختار محتوا، ارتباط آن و نحوه پاسخگویی به نیاز کاربر نیز می باشد.

با در نظر گرفتن هدف کاربر شروع کنید

یک مکان خوب برای شروع، مشاهده صفحات با رتبه بالا برای کلمات کلیدی هدف شما است. (رتبه های صفحه اول نتایج جستجو را بررسی کنید) به خاطر داشته باشید که هدف کپی کردن از رقبا نیست، بلکه استفاده از نتایج به عنوان سرنخی برای آنچه گوگل به دنبال آن است می باشد.

از عنوان ها و زیرعنوان ها استفاده کنید (headers and subheaders)

به یاد داشته باشید که گوگل نمی تواند محتوا را مانند انسان ببیند و درک کند. در اینجا چند روش توصیه شده برای کمک به آنها برای درک محتوا آمده است:

✔️ از برچسب های عنوان و زیرعنوان برای تقسیم محتوای خود به بخش های قابل هضم استفاده کنید.
✔️ 
از عناوین جذاب و توصیفی استفاده کنید که شامل کلمات کلیدی مرتبط شما هستند.

نکته! این کار مستقیماً ترافیک بیشتری برای شما به ارمغان نمی آورد، اما بینش هایی برای کمک به شما در ایجاد یک استراتژی بازاریابی ارائه می دهد.

به طور عاقلانه از تصاویر استفاده کنید

به یاد داشته باشید که گوگل نمی تواند تصاویر را مانند انسان "ببیند". در اینجا چند روش توصیه شده برای کمک به آنها برای درک محتوا آمده است:

✔️ از تصاویر بجای متن های مهم استفاده نکنید.
✔️ 
از متن جایگزین (alt) استفاده کنید.
✔️ 
تصاویر خود را بهینه کنید. (حجم آنرا کم کنید)

محتوای خود را مرتبط و تازه نگه دارید

تازگی محتوا به اشکال مختلف یک عامل واقعی رتبه بندی گوگل است.
✔️ 
به طور منظم پست های جدید در وبلاگ منتشر کنید.
✔️ 
محتوای قدیمی را به‌روزرسانی و دوباره منتشر کنید تا اطلاعات آن دقیق و مرتبط باقی بماند.

برای رضایت کاربر بهینه سازی کنید

هدف اصلی شما در ایجاد محتوایی که ترافیک سئو را جذب می کند، جلب رضایت کاربر است. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد جلب رضایت کاربر با "آخرین کلیک بودن" می تواند رتبه بندی شما را افزایش دهد. (بعد از ورود به صفحه شما جستجو را ادامه ندهد)

لینک های داخلی و معماری سایت

6.لینک های داخلی و معماری سایت

لینک های داخلی نه تنها به موتورهای جستجو برای خزیدن و رتبه بندی صفحات وب شما کمک می کنند، بلکه می توانند به نشان دادن اهمیت یک صفحه نیز کمک کنند.

از یک ناوبری واضح و مفید استفاده کنید

از موارد زیر برای کمک به کاربران و موتورهای جستجو برای درک نحوه پیمایش سایت خود استفاده کنید:
✔️ 
یک ناوبری واضح که به مهم ترین صفحات شما پیوند می دهد.
✔️ 
بردکرامب (Breadcrumb)
✔️ 
لینک های مرتبط

مطمئن شوید که همه صفحات مهم لینک شده اند

بازدیدکنندگان باید بتوانند از صفحه اصلی شما به هر صفحه دیگری در سایت شما با چند کلیک دسترسی داشته باشند.
نکته! برای سایت های بسیار بزرگ، صفحات همچنان باید لینک شوند، اما ممکن است رعایت دقیق قاعده "چند کلیک" دشوار باشد. در این موارد، نقشه های سایت XML برای سایت مفید است.

از متن لنگر توصیفی و منحصر به فرد استفاده کنید

متن لنگر توصیفی از کلمات کلیدی مرتبط استفاده کنید تا به کاربران و موتورهای جستجو ایده ای از محتوای صفحه پیوند شده بدهید. از لنگرهای جذاب و کلیک پذیر استفاده کنید تا کاربران بخواهند روی آنها کلیک کنند.
نکته! مراقب باشید که زیاده روی نکنید، زیرا بهینه سازی بیش از حد متن لنگر شما می تواند عواقب منفی داشته باشد.

از یک ساختار URL منطقی استفاده کنید

به طور کلی، بهترین روش این است که URL شما با ساختار سایت شما مطابقت داشته باشد، مانند ناوبری شما.

مقاله مرتبط که می تواند به شما در درک بهتر مطلب کمک کند: " آموزش جامع لینک سازی داخلی و خارجی "

محبوبیت به دست آوردن از طریق لینک سازی

7. محبوبیت به دست آوردن از طریق لینک سازی

این یک حقیقت در مورد سئو است: سایت های محبوب به طور معمول رتبه بالاتری کسب می کنند و محبوبیت تا حدی با افرادی که به شما لینک می دهند تعیین می شود.

با Link Explorer ببینید چه کسی در حال حاضر به شما لینک می دهد

شناسایی افرادی که در حال حاضر به شما لینک می دهند می تواند به تصمیم گیری شما کمک کند و به شما ایده ای از قدرت نسبی بدهد. این موضوع از طریق سرچ کنسول گوگل و ابزارهای سایت moz و ahrefs قابل بررسی است.

با تجزیه و تحلیل دامنه متوجه شوید چه کسی به رقباهای شما لینک می دهد

دانستن اینکه چه کسی به رقبای شما لینک می دهد می تواند به شما در شناسایی فرصت های لینک سازی کمک کند.  ابزارهای سایت moz و ahrefs می تواند به شما در این زمینه کمک کند.

نکته! این مرحله مستلزم آن است که رقبای آنلاین واقعی خود را بشناسید. ممکن است این ها با رقبای دنیای واقعی شما متفاوت باشند!

از روش های خطرناک لینک سازی اجتناب کنید

در حالی که گوگل پاداش لینک می دهد، اما لینک سازی دستکاری شده را تایید نمی کند و به شدت مخالف آن است. مواردی همچون:

✖️ لینک های پولی
✖️ 
لینک های خودجایگذاری شده (مثلا لینک های نظرات اسپم)
✖️ 
لینک های وابسته یا تبلیغاتی

سایت خود و بهترین محتوای خود را تبلیغ کنید

برای اینکه بتوانید سایت خود را با موفقیت راه اندازی و به درستی تبلیغ کنید، مهم است که از روش های لینک سازی ایمن و استاندارد استفاده کنید. با اجتناب از روش های سایه دار و تمرکز بر ایجاد محتوای با کیفیت بالا و تبلیغ آن به مخاطبان مناسب، می توانید به طور طبیعی محبوبیت به دست آورید و لینک های باکیفیتی را برای وب سایت خود به دست آورید.

مقاله مرتبط که می تواند به شما در درک بهتر مطلب کمک کند: " پیگیری عملکرد و بهبود سئو "

divider
divider

محصولات مرتبط

✍️ چرا شرکت طراحی سایت پیشگامان دامنه فناوری ؟ ☰ 15 سال سابقه فعالیت + بیش از 500 مشتری ☰ پیاده سازی طراحی سایت با سیستم مدیریت محتوای اختصاصی ☰ مدیریت سریع و آسان سایت بدون نیاز به داشتن دانش فنی ☰ تحویل سریع + قیمت مناسب + بهینه سازی و سئو اولیه ☰ قابلیت نمایش بر روی موبایل (ریسپانسیو) ☰ دوره های آموزش سئو و بازاریابی دیجیتال اولیه رایگان ☎️ جهت مشاوره با ما تماس بگیرید
ادامه
خدمات سئو شرکت پیشگامان دامنه فناوری ☳ خدمات سئو داخلی سایت (On-page Seo) ☳ خدمات سئو تکنیکال ☳ خدمات سئو خارجی سایت (Off-page Seo) ☳ لینک سازی و ریپورتاژ آگهی ☳ تولید محتوا ☳ ساخت تیزر و عکاسی صنعتی ✴️ خدمات سئو داخلی برای سایت های با CMS وردپرس و پیشگامان انجام می شود.
ادامه
خدمات حرفه ای سئوی سایت و فروشگاه اینترنتی ✔️ خدمات کامل سئوی داخلی سایت ✔️ بهینه سازی محتوا ✔️ خدمات سئوی خارجی سایت (بک لینک و ریپورتاژ) ✔️ تولید محتوای تخصصی ✔️ عکاسی از محصول ✔️ خدمات کامل سرچ کنسول و گوگل مپ ✔️ تحقیق کلمات کلیدی ✔️ بررسی رقبا ☎️ جهت مشاوره با ما تماس بگیرید ⬇️⬇️⬇️
ادامه

ثبت نظر