بر اساس مطالعه و بررسی استارتاپ های موفق، راهی مطمئن برای موفقیت استارتاپ خود کشف کنید. از یک ایده گرفته تا یک شرکت با سابقه، در این مقاله ما شما را برای فرایند رشد گام به گام محصولات راهنمایی می کنیم.
راهنمای گام به گام توسعه استارتاپ
همیشه داستانهای موفقیت مشابه داستانهای شگفتانگیزی نیستند برای مثال ممکن است صفحه اجتماعی شما پر از افسانههایی باشد که در آنها نوجوانان ۱۸ ساله در مراحل مختلفی از یک استارتاپ به موفقیت میرسند و میلیونها دلار از ایدههایشان به دست میآورند، اما در واقع، این روند چالشهای زیادی دارد.
در دنیایی که به نظر میرسد همه چیز تاکنون اختراع شده باشد، اگر ایده شما منحصر به فرد نباشد، بیارزش و بیاستفاده خواهد بود. بنابراین، چه ایده تجاری شما در یک بازار هدف پیشگام باشد و چه جایگزینی برای یک CRM موفق شود، شما باید آن را توسعه دهید.
چندین رویکرد مختلف برای توسعه استارتاپ وجود دارد که میتوانید از بین آنها یکی را انتخاب کنید. یک رویکرد نسبتاً استاندارد، توسعه استارتاپ را بر اساس مراحل چرخه عمر آن تعریف میکند: اولیه، سری A و رشد. هر یک از این مراحل شامل فعالیتهای مختلفی است.
هدف این مراحل به شرح زیر است:
✔️ اثبات اینکه یک استارتاپ قابلیت رشد دارد (اولیه)
✔️ آغاز فرآیند رشد (سری A)
✔️ ساخت پایهای برای گسترش و سودآوری (رشد)
شما میتوانید بر اساس استراتژی خود، از این سه مرحله استفاده کنید یا مراحل ایجاد یک استارتاپ را بر اساس راهبرد خود تعریف کنید. در این مقاله، پنج فاز مهم در گسترش یک استارتاپ را بررسی می کنیم که احتمالاً شما باید از آنها عبور کنید. این روشی ساده برای رسیدن از یک ایدهی خوب به یک شرکت پایدار است. با این حال، برای انجام درست آنها، شما باید خودتان دست به کار شوید. آمادهاید؟
مطالعه بیشتر: راهنمای صفر تا صد راه اندازی فروشگاه اینترنتی و مارکت پلیس
مراحل راهاندازی درست یک استارتاپ
یک استارتاپ موفق، سفری از ایده تا رشد است و شما باید مسیری که در حال پیمودن آن هستید را بدانید. با این حال، اجرای آن بیشترین اهمیت را دارد. برای موفقیت در هر مرحله از راهاندازی استارتاپ خود، چند نکته را در هر یک از این مراحل باید مد نظر داشته باشید:
۱. تحقیق درباره امکان رشد. پس از اینکه یک MVP خوب ایجاد کردید، فرآیند رشد آغاز میشود، اما این بدان معنا نیست که قبل از این مرحله نباید به آن توجهی داشته باشید. در هنگام برنامهریزی برای ویژگیها و تلاش برای پیدا کردن بازار هدف، به خاطر داشته باشید که اگر قصد دارید در آینده برای رشد خود برنامهریزی کنید، نیاز به سرمایهگذاری دارید. پاسخگویی به این نیاز در هر مرحله از توسعه، نصف موفقیت است.
۲. داشتن یک برنامه تجاری. این برنامه در حالی که ایده شما برای استارتاپ در حال تکامل است، توسعه و بهبود پیدا خواهد کرد. مانند مرحله رشد، در مراحل اولیه توسعه به برنامه تجاری پروژه نزدیک شوید تا بتوانید ایده خود را به سرمایهگذاران، همکاران و هرکسی که به آن علاقهمند است، ارائه دهید.
۳. مستند کردن هر چیز قابل اسنادی. از مروری ساده بر ایده کسب و کار تا استخدام و رشد، سعی کنید هر چیزی که مربوط به استارتاپ شما میشود را به صورت نوشتاری مستند کنید. با انجام این کار در بازه زمانی بهبود و رشد کسب و کار خود صرفه جویی میکنید.
حال که قوانین بازی را میدانید، به مراحل توسعه یک استارتاپ میپردازیم.
۱. انجام تحقیقات
همانطور که قبلاً گفته شد، در دنیای استارتاپها همیشه فضایی برای پدیدههای جدید وجود دارد. بنیانگذاران Airbnb (دو طراح و یک مهندس) گفتهاند که در آغاز فعالیت این شرکت، بیشتر تمرکز خود را بر روی طراحی و مهندسی قرار داده بودند تا توسعه کسب و کار. این دو مورد، دو چیز کاملاً متفاوت هستند.
وقتی درباره پدیدههای استارتاپی صحبت میکنیم، منظورمان کسب و کارهایی مانند Airbnb است. Airbnb به دلیل ساختار منحصر به فرد خود، در واقع یک صنعت جدید را از پایه ایجاد کرد. بنابراین، باید به عنوان یک استثنا تلقی شود و نه یک قاعده کلی. (Airbnb یک استارتاپ در زمینه گردشگری مشابه جاباما و اتاقک و جاجیگا است)
ما پیشنهاد میکنیم که در مرحله ایدهپردازی خود، بر روی استراتژی، مدیریت ریسک و داشتن یک دیدگاه واضح که تیم شما با آن موافق است، تمرکز کنید. چه یک تازه کار باشید یا یک کارآفرین باتجربه، اجازه ندهید شور و اشتیاق شما بدون برنامه جلو رود. در بخش زیر به دو مورد کلیدی برای انجام تحقیقات اشاره کردهایم:
داشتن یک پلان مطالعاتی: طبق نظر کارآفرینان، روش Keller برای تحقیق درباره ایده یک کسب و کار، شامل چهار بخش مختلف میشود: شرکت، مشتری، رقیب و همکاران. پلان شما باید دقیقاً توصیف کند که قبل از شروع توسعه MVP چه چیزهایی باید به دست آورده شود. ممکن است این چیزها شامل لیستی از متخصصانی که میخواهید با آنها مصاحبه کنید، یا تصویر دقیقی از مشتریان هدفتان، بررسی رقبا و یا ترکیبی از هدفهای متعدد باشد.
پوشاندن خلاء: به بررسی آنچه رقبای شما ارائه میدهند بپردازید و بر روی آنچه ندارند تمرکز کنید. هر چقدر هم که یک کسب و کار موفق باشد، باز هم خلاءهایی در کارش وجود دارند که ممکن است برای مخاطبان هدف شما مفید باشند.
به عنوان مثال، فرض کنید یک برنامه برای سیستم عامل iOS یا Mac ایجاد کردهاید و رقبای اصلی شما فقط در اپ استور اپل فعالیت میکنند. این فرصتی برای شما محسوب میشود که برنامه خود را در پلتفرمهای دیگر هم توسعه دهید. برای مثال سرویس اشتراکی به نام Setapp برای برنامههای Mac و Fliptopia برای برنامههای iOS وجود دارد. هدف قرار دادن خلاءها راه سریعی برای رهبری در بازار است.
مطالعه بیشتر: چگونه ایده های خوب و منحصر به فرد برای بازار آنلاین خود پیدا کنیم؟
۲. از ایده تا MVP
پس از ایجاد فرضیهای درباره محصول آیندهتان، بر روی تایید آن تمرکز کنید. MVP یک مجموعه ضروری از ویژگیهایی است که به شما اجازه می دهد بدون هیچ فرآیند مهندسی پیچیدهای، محصول خود را در اختیار مخاطبین هدفتان قرار دهید تا آن را تست کنند. این یعنی کمترین تلاش و بیشترین بازخورد. با یک MVP میتوانید تأثیر عملی محصول خود را در دنیای واقعی ببینید و آن را بهتر کنید.
Airbnb به عنوان یک وبسایت ساده کار خود را آغاز کرد و توانست توجه شرکتکنندگان در کنفرانس IDSA سال ۲۰۰۷ در سانفرانسیسکو را جلب کند. بنیانگذاران Airbnb متوجه شدند که همه هتلها در تاریخهای برگزاری این کنفرانس رزرو هستند و تصمیم گرفتند یک راه سریع برای حل این مشکل ایجاد کنند. و به این ترتیب، مهمترین سرویس میزبانی از مسافران در جهان به وجود آمد، تنها با حل یک مشکل خاص برای یک گروه نسبتاً کوچکی از شرکتکنندگان در آن کنفرانس.
اولین وبسایت Airbnb طراحی ضعیفی داشت و نمیتوان آن را با آنچه که این سرویس امروزه ارائه میدهد مقایسه کرد. اما تجربه نشان میدهد MVP شما نباید تمام مشکلاتتان را حل کند. اگر برای یک مشکل مهم هم راه حل داشته باشید، کافی خواهد بود.
مراحل ایجاد MVP شما به صورت زیر است:
زمانبندی خود را تعریف کنید
برای ساخت MVP هیچ توافقی در مورد زمان لازم وجود ندارد. برای برخی شرکتها ممکن است ۶ ماه هم کم باشد، در حالی که دیگر شرکتها ممکن است MVP خود را در یک هفته آماده کنند. بر اساس ویژگیهای خاص و اندازه تیم خود برنامهریزی کنید. به جز برنامه نویسی، برنامهریزی برای بررسی نتایج را هم در نظر بگیرید و به خاطر داشته باشید که دریافت بازخورد برای پیشرفت بسیار مهم است. اطمینان حاصل کنید که افراد دارای تخصص مناسب را در اختیار دارید.
بسیاری از شرکتهای کوچک در مراحل اولیه توسعه، بودجه خود را به شدت محدود میکنند. با این حال، معرفی یک پروژه بدون MVP، امضای حکم مرگ آن است. اگر نمیتوانید یک تیم داخلی را استخدام کنید، برای ایجاد نمونه اولیه محصول خود، از خدمات برون سپاری توسعه برنامهها استفاده کنید. پس از اعتبارسنجی ایده خود، میتوانید همچنان با ارائهدهندگان خدمات برون سپاری همکاری کنید یا یک تیم جدید استخدام کنید.
شما همچنین میتوانید یک CTO را برای ایجاد MVP استخدام کنید. این کار معمولاً برای شرکتهای پربازده و محصولاتی که به تخصص فنی نیاز دارند، مناسب است.
سوال بپرسید
فقط منتظر نظرات دیگران نباشید. به جای اینکه منتظر ایدههای مناسب باشید، به سوالاتی که پاسخ آنها را نیاز دارید بپردازید. میتوانید از نظرسنجی کوتاه یا مصاحبه با کاربران استفاده کنید تا بازخورد دقیقتری بگیرید. ایدههایی که جمعآوری میکنید، به شما در توسعه محصولتان کمک خواهند کرد.
مطالعه بیشتر: MVP چیست ✔️ اهمیت MPV و ۶ دلیل برای ضرورت وجود آن در طراحی اپلیکیشن
۳. دریافت کشش بازار (traction)
اتفاقات زیبا در مرحله کشش بازار برای استارتاپ ها رخ می دهند. احتمالاً در این مرحله، اولین مشتریان خود را به دست خواهید آورد و امیدواریم این مشتریان، مشتریان پایدار شما باشند. روی تثبیت مشتریان خود تمرکز کنید و به جمعآوری بازخورد ادامه دهید.
Airbnb در مرحله کشش بازار از روشهای رشد هوشمند استفاده کرد که در برخی موارد، توانست ضعفهای خود را در تحقیقات اولیه جبران کند. این استارتاپ با CraigsList نیز وارد همکاری شد تا یک زیرساخت ساده برای ارسال پستهایش ایجاد کند.
در بخش زیر به چند نکته برای استارتاپ تکنولوژی شما اشاره شده است:
برای جذب مشتریان، باید محصول خود را به صورت قابل تعریفی ارائه دهید، تا در میان مخاطبین هدف شناخته شود.
برنامههای تبلیغاتی: برای جذب مشتریان، باید محصول خود را در معرض دید هزاران نفر قرار دهید. بسته به اینکه مخاطبان هدف شما را در کجا دنبال میکنند، چندین کانال مختلف برای تبلیغات انتخاب کنید.
همکاری در توسعه برنامه و معرفی محصول: به دنبال افرادی باشید که به شما در معرفی محصولتان کمک کنند. علاوه بر این، مردم به پیشنهادات بیشتر از تبلیغات اعتماد دارند. لذا، این رویکرد موفقیتآمیز خواهد بود.
مطالعه بیشتر: چگونه از اپلیکیشن های موبایل کسب درآمد کنیم؟
۴. بازگشت به مرحله شروع: بهبودهای نهایی
اگر همه چیز را درست انجام داده باشید، تعداد مشتریان باید افزایش یابد. با دریافت بازخورد میتوانید بفهمید که مشتریان بیشتر از چه چیزهایی درباره محصول شما خوششان میآید. از آنها استفاده کنید و سعی کنید ارزشی که پشت محصول شما قرار دارد را به حداکثر برسانید. سناریوهای رایج در این مرحله عبارتند از:
✔️ حذف ویژگیهایی که قابلیت تغییر و تبدیل را ندارند.
✔️ استخدام متخصصانی که به شما کمک میکنند نقاط قوت برند خود را بهبود ببخشید.
✔️ سرمایهگذاری بیشتر در تبلیغات ویژگیهای برتر محصول.
مطالعه بیشتر: استارتاپ چیست ✔️ چگونه استارتاپ راه اندازی کنیم
۵. به سوی رشد بلندمدت
برای انتقال از یک استارتاپ به یک کسب و کار بالغ، باید آماده باشید تا اقدامات جسورانهای انجام دهید. با این حال، حتی بهترین روشهای رشد نیز نمیتوانند شما را در کوتاهمدت موفق کنند. میانگین زمانی که یک استارتاپ برای تبدیل شدن به یک کسب و کار بالغ نیاز دارد ۳ سال است. بدون توجه به این موضوع، نتیجههای خوبی را دریافت نخواهید کرد.
برای موفقیت در مراحل توسعه یک استارتاپ در حوزه فناوری، باید صبور باشید و زندگی مشتریان هدف خود را مرحله به مرحله بهتر کنید:
درباره همکاریهایی که میتوانند باعث رشد درآمد شما شوند تحقیق کنید. Airbnb یک سال پس از راهاندازی، به خدمات وب آمازون مهاجرت کرد. این تصمیم به آنها کمک کرد هزینههای عملیاتی خود را کاهش دهند و از ادغامهای مهم آمازون بهره ببرند. به دنبال چیزی بگردید که برای شما مناسب است.
سیستمی برای اندازه گیری ROI داشته باشید. در این مرحله از توسعه استارتاپ، (امیدواریم) با رشد درآمد روبرو شوید. اطمینان حاصل کنید که ابزاری برای سنجش موفقیت خود دارید - این ابزار به شما کمک میکند روندهای مثبت خود را در آینده حفظ کنید. Airbnb ترکیبی از Datadog و PagerDuty را برای اندازهگیری درآمد انتخاب کرده و معیارهای خود را از ۱۵ سیستم مختلف در یک مکان جمعآوری میکند.
تهیه منابع مالی. اگر در این مرحله هنوز برای رشد شرکت خود منابع کافی ندارید، تمرکز خود را بر روی جذب منابع خارجی بگذارید. بسته به تاریخچه کسب و کار و ارزش فعلی پروژه شما، به عنوان یک شرکت بالغ، میتوانید از وامهای معمولی یا اعتبارهای کسب و کار استفاده کنید. یک گزینه دیگر جذب سرمایهگذاران است. آنها فقط پول به شما نمیدهند، بلکه مشاورههای مفیدی نیز ارائه میکنند.
به طور خلاصه، کلیدیترین بخشها در اصل رشد یک استارتاپ برنامهریزی و پایداری هستند. از ایده تا رشد، محصول خود را از طریق یک سری فعالیتهایی که به تکامل آن کمک میکنند، جلو ببرید. بجای تلاش برای حذف نقاط ضعف خود، بر روی انتظارات مشتریان تمرکز کنید. اصول اساسی راهاندازی استارتاپ را درک کنید، اما آماده باشید آنها را به گونهای تغییر دهید که از رقبای خود پیشی بگیرید. در نهایت، هر کاری که انجام میدهید را بررسی کنید.
به یاد داشته باشید که شما تمامی ویژگیهای لازم برای یک سفر موفق دارید. فقط اطمینان حاصل کنید به چیزهایی که خارج از تخصص شما هستند، وارد نمیشوید. از خدمات توسعه استارتاپ استفاده کنید، یک CTO استخدام کنید یا با افرادی مشورت کنید که پیش از این چنین مسیری را طی کردهاند.
مطالعه بیشتر: راه اندازی استارتاپ بر اساس الگوی RAT ✔️
تیم نرمافزاری پیشگامان دامنه فناوری در طی پنج سال گذشته با بسیاری از استارتاپها در صنایع مختلف همکاری کرده است. ما استارتاپهای موفق و شکست خورده را دیدهایم و آماده به اشتراک گذاشتن تجربیات خود هستیم.
در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر درمورد اپلیکیشن و سایت و دریافت مشاوره رایگان ، اطلاعات تماس خود را وارد کنید.
ما همچنین تجربیات خود را به مقالات مفید تبدیل می کنیم. محتوای ما را از دست ندهید، آنها می توانند به رشد و توسعه محصولات شما کمک کنند.
نویسنده: علیرضا نوفرستی | متخصص دیجیتال مارکتینگ شرکت پیشگامان دامنه فناوری
ثبت نظر