در این مقاله، نحوه ایجاد نقشه راه محصول استارتاپی را خواهید آموخت. آماده شوید تا در مورد فرآیند آماده سازی اطلاعات کسب کنید و بر روی موارد درست تمرکز کنید، موارد مهم را تعریف کنید و یک سند کارآمد برای استارتاپ خود ایجاد کنید.
چگونه برای یک استارتاپ نقشه راه ایجاد کنیم؟
وقتی برای تعطیلات خانوادگی برنامهریزی میکنید، یک برنامه با جزئیات کامل ایجاد میکنید، کوتاهترین مسیرهای ممکن را انتخاب یا مناظر دیدنی مقصدتان بررسی میکنید، یک هتل مناسب و جذاب برای اقامت در شب انتخاب میکنید، برنامه های خود را به اعضای خانواده مطرح می کنید و هزینههای تقریبی را محاسبه میکنید.
وقتی برای انتشار یک پروژه نرم افزاری مناسب برنامهریزی میکنید، شاید بخواهید همین کار را انجام دهید. این همان چیزی است که نقشه راه یک محصول را تشکیل میدهد. اما چگونه میتوانید نقشه راه را ایجاد کنید، وقتی هدف شما به سادگی برنامه ریزی یک تعطیلات نیست؟
بعد از خواندن این مقاله، شما به راحتی میتوانید نقشه راه محصول خود را همانند ساخت برنامه سفر ایجاد کنید. آماده باشید تا در مرحله کشف پروژه در مورد نقشه راه محصول بیشتر بدانید. با راهنماییها و نکتههایی که برای ساخت نقشه راه محصول گفته میشود درک میکنید که چگونه یک نقشه راه با هوشمندی شما را از صرف زمان، تلاش و پول صرفهجویی میکند، پس بیایید شروع کنیم.
نقشه راه محصول و نقش آن در مرحله کشف پروژه
قبل از شروع به کار در یک پروژه بزرگ، شما باید آن را به صورت دقیقی تصور کنید.
چگونه میخواهید محصول شما به خودتان یا کاربران بالقوه کمک کند؟ آیا کاربران را سرگرم میکند یا برنامه شما به آنها در آموزش و تحصیل کمک میکند؟ یا آیا به شما اجازه میدهد تا محصولات خود را به صورت آنلاین بفروشید؟ چه نتیجهای از پروژه مورد انتظار است؟ چرا میخواهید ایده خود را به واقعیت تبدیل کنید؟
مرحله کشف پروژه به شما کمک میکند تا به درستی به این سوالات پاسخ دهید، از اشتباهات اجتناب کنید و هزینه توسعه پروژه خود را بهینه کنید. در این مقاله، شما در مورد چگونگی ارتباط چهار تکه کلیدی پروژه خود با یکدیگر آگاه میشوید.
هدف محصول
هدف محصول به شما کمک میکند تا درک کنید که چرا پروژه شما باید راهاندازی شود و چه مزیت رقابتی نسبت به رقبای شما خواهد داشت.
استراتژی محصول
این مفهوم به شما کمک میکند تا درک کنید چگونه میتوانید رؤیای محصول خود را به یک راه حل تبدیل کنید.
نقشه راه محصول
نقشه راه توضیح میدهد که چگونه میتوانید استراتژی خود را پیادهسازی کنید؛ این یک برنامه مختصر اما قابل انعطاف برای دستیابی به اهداف شماست. در بخشهای زیر به آن باز خواهیم گشت.
لیست وظایف محصول
لیست وظایف محصول شامل تمام جزئیاتی است که تیم توسعه برای ساخت عملکرد مورد نیاز به آن احتیاج دارد.
این چهار نتیجه یک تأثیر مستقیم بر یکدیگر دارند. هر چه هدف شما وضوح بیشتری داشته باشد، استراتژی بهتری میتوانید بسازید، نقشه راه دقیقتری میتوانید ایجاد کنید و لیست وظایف جزئیات بیشتری خواهد داشت. به همین دلیل، اگر هدف محصول شما واضح نباشد، امکان ندارد که بتوانید یک راهبرد عملی و یک نقشه راه قابل اجرا بسازید.
با توجه به این موضوع، قدم اول در توسعه نقشه راه شما، اطمینان حاصل کردن از دیدگاه واضحی درباره راهبرد شما است، یعنی داشتن تصویری با وضوح بالایی از چگونگی موفقیت محصول شما در بازار. مطمئن شوید که تمام مزایا و معایب محصول خود را میبینید و مطمئن شوید که به موفقیت آن اعتقاد دارید.
مطالعه بیشتر: راهنمای صفر تا صد راه اندازی فروشگاه اینترنتی و مارکت پلیس
نقشه راه محصول چیست؟
اکنون که میدانید داشتن یک دیدگاه دقیق از محصول خود چقدر اهمیت دارد، زمان آن رسیده است که با نقشه راه محصول آشنا شوید. مارتی کاگان، در کتابش نقشه راه محصول را به عنوان "فهرست اولویتبندی شدهای از ویژگیها و پروژههایی که تیم شما خواستار کار بر روی آنها شده است" تعریف میکند.
با داشتن دیدگاه دقیقی از محصول آینده خود، میتوانید شروع به معرفی و اولویتبندی ویژگیهای محصول کنید. در این مرحله، چالشهایی ممکن است پیش آیند.
شما ممکن است سعی کنید به شرکای خود توضیح دهید که در آینده چه کار خواهید کرد، از تیم توسعه خود بخواهید ویژگیهایی را اضافه کنند که اصلا مفید نیستند، انتظارات و ضرب الاجل های غیر واقعی را تعیین کنید و زمان خود را بر روی توسعهی ویژگیهایی که به موفقیت منجر نمیشود، تلف نکنید.
نقشه راه محصول، تصمیمات تجاری را به اقدامات تبدیل میکند و به شما کمک میکند تا چشمانداز پروژه خود را با تمامی سهامداران به اشتراک بگذارید.
سهامداران نقشه راه محصول چه کسانی هستند؟
وقتی یک استارتاپ میسازید، هرگز نباید تنها راه بروید. تیمی که شما را احاطه کرده سهامدارانی هستند که باید دیدگاه مشابهی با شما داشته باشند و در توسعه نقشه راه محصول شرکت کنند.
سهامداران نقشه راه محصول عبارتند از:
✔️ صاحب پروژه
✔️ مدیر پروژه
✔️ تیم توسعه پروژه
✔️ سرمایهگذاران
✔️ تیم فروش و بازاریابی
این افراد، کسانی هستند که در توسعه، مدیریت و رشد محصول شرکت میکنند.
شما همچنین ممکن است بخواهید یک نقشه راه خارجی برای محصول خود توسعه دهید و آن را برای مشتریان در دسترس قرار دهید. این نقشه راه میتواند برای اهداف بازاریابی استفاده شود. بسیار مهم است که برنامههای توصیف شده در نقشه راه داخلی با آنچه در سند خارجی برنامهریزی خود نشان داده شده است مطابقت داشته باشد.
برای توسعه و تأیید نقشه راه محصول، به دیدگاه و تخصص افراد ذینفع نیاز دارید. و زمانی که این افراد برای توسعه نقشه راه محصول آماده شوند، ممکن است برای انجام این کار حداکثر چهار تا شش ساعت زمان نیاز باشد.
اگر به تنهایی روی نقشه راه محصول کار کنید، نه تنها برای مدیریت نقشه راه به وقت بسیار بیشتری نیاز خواهید داشت، بلکه ممکن است با خطاهای جدی روبرو شوید و زمان خود را بر روی سندی صرف کنید که به شما کمک نخواهد کرد.
مطالعه بیشتر: چگونه یک بوم کسب و کار برای ایدههای اپلیکیشن موبایل بسازیم ✔️
چگونه برای توسعه نقشه راه محصول آماده شویم؟
به منظور تهیه نقشه راه محصول، اولین اولویت شما ایجاد تصویری واضح از محصول است. پس از آماده شدن تصویر شما از محصول ، ادامه مراحل به شرح زیر است:
پایداری بازار را در نظر بگیرید
اگر شما یک راهحل نرمافزاری برای یک کسب و کار بسازید، همه چیز را در مورد بازار هدف و تقاضاهای آن میدانید. شما قادرید برنامهها و پیشبینیها را ارائه دهید و براساس این برنامهها، میتوانید برای پروژه نرمافزاری خود یک نقشه راه توسعه دهید.
اما وقتی شما در یک استارتاپ کار میکنید، ممکن است وارد اقیانوسی از عدم قطعیت و رقابت شدید شوید. محصولات مشابهی هر از گاهی ظاهر میشوند؛ رهبران بازار با امکاناتی که با قابلیتهای برنامه شما تداخل دارند، نرمافزارهای خود را گسترش میدهند. همه این محصولات، کاربران هدف شما را به سمت خود جذب میکنند و شانس شما برای جلب توجه کاهش مییابد. بنابراین، شما باید سریع عمل کنید، انعطافپذیر و سازگار باشید و در صورت نیاز، تغییر کنید.
برای درک بهتر اینکه چه باید بسازید و چقدر سریع عمل کنید، بازار هدف را تجزیه و تحلیل کنید، اهداف خود را تعیین و برای برنامههای بعدی را، برنامهریزی کنید.
تجزیه و تحلیل ارزشی که محصول شما ارائه میدهد
کاربران نرم افزار شما، آن را بدون هیچ دلیلی بر روی دستگاه خود نصب نمیکنند. آنها فقط در صورتی آن را نصب میکنند که واقعا به آن نیاز داشته باشند یا ترغیب شده باشند که آن را امتحان کنند. آیا ارزشی در نرمافزار شما وجود دارد تا توجه کاربران را به خود جلب کند و آنها را به کلیک روی دکمه دانلود ترغیب کند؟
برای اینکه محصول شما برای مدت طولانی و با موفقیت در بازار وجود داشته باشد، باید چیز خاصی ارائه دهید. یک نقطه فروش منحصر به فرد ارائه کنید که نه تنها نشان میدهد نرمافزار شما بهتر از اینستاگرام است، بلکه نشان میدهد که چرا کاربران باید از نرمافزار شما به جای اینستاگرام استفاده کنند و چگونه بیشترین ارزش را برای آنها ارائه میدهد. پیش از شروع به تهیه نقشه راه، ارزش و یکتایی راه حل خود را نشان دهید.
تعیین اهداف
در هنگام تعیین اهداف، سعی کنید آنها را تا حد ممکن دقیق مشخص کنید به طور مثال " میخواهم اپلیکیشن من موفق شود" یک هدف مشخص نیست، زیرا "موفقیت" یک مفهوم نامشخص است.
اما یک هدف بهتر "میخواهم اپلیکیشن من بیش از ۱۰۰ هزار بار دانلود شود" است، اما هنوز هم مبهم است. اپلیکیشن شما ممکن است ۱۰۰ هزار بار در شش ماه یا پنج سال دانلود شود. علاوه بر این، تعداد دانلودها ممکن است نتیجهی یک کمپین بازاریابی موفق باشد نه کاربردی بودن اپلیکیشن شما.
موفقیت خود را قابل اندازهگیری تعریف کنید. فاکتورهایی که میتوانند به بهترین شکل توصیفکننده موفقیت شما باشند را بررسی کنید: درآمد خالص، سرمایهگذاریهای جمعآوری شده، رتبه اپلیکیشن در فروشگاه و یا هر معیار دیگری که برای اپلیکیشن شما مهم است.
مطالعه بیشتر: MVP چیست ✔️ اهمیت MPV و ۶ دلیل برای ضرورت وجود آن در طراحی اپلیکیشن
چگونه به ساخت نقشه راه محصول بپردازیم؟
حال که با وضعیت بازار و نقاط قوت و ضعف خود آشنا شدهاید، زمان آن رسیده است که برنامهها و اولویتهای خود را مرتب کرده و نقشه راه محصول را بسازید. برای ساخت نقشه راه محصول ابتدا از مشخص کردن اهداف خود شروع کنید. این اهداف باید به قابلیتهای محصول شما و شرایط بازار مربوط شوند و قابل اندازهگیری باشند. سپس از فاکتورهای مهمی که در موفقیت محصول شما تأثیر دارند، مانند درآمد خالص، سرمایهگذاری جمع آوری شده، رتبه برنامه در فروشگاه، و یا هر معیار دیگری که برای محصول شما حیاتی است، برای تعیین اولویتهای خود استفاده کنید.
همچنین، باید محدودیتهای موجود در پروژه خود را تشخیص دهید. مثلاً مشخص کنید که زمان شما محدود است یا تیم فنی کوچکی دارید. آیا بودجه شما محدود است؟ یا چطور میتوانید برای استارتاپ خود سرمایه جذب کنید؟ اگر این محدودیتها را در نظر نگیرید، آنها ممکن است در آینده به چالش، مشکل و حتی شکست پروژه تبدیل شوند. با مشخص کردن اهداف، فاکتورهای موفقیت و محدودیتهای پروژه، میتوانید نقشه راه محصول خود را ایجاد کنید.
۱. هدف خود را انتخاب کنید
نقشه راه محصول در واقع یک زمانبندی است که پیشرفت پروژه شما را توصیف میکند. در مراحل ابتدایی استارتاپ، شما باید انتخاب کنید که چه چیزی پیشرفت محصول شما را نشان میدهد. آیا به خوبی ویژگیهای جدید محصول شما را توصیف میکند؟ یا دستیابی به اهداف مشخص در طی یک بازه زمانی معین؟ بسته به آنچه را که در نقشه راه خود مشخص میکنید، میتوانید نقشه راهی ویژگی محور داشته باشید.
چنین نقشه راهی در بین تیمهای فناوری اطلاعات محبوب است. این نقشه راه اطلاعات راجع به هر ویژگی، اولویت آن، تاریخ به اتمام رسیدن زمان آن و سایر ویژگیهای مرتبط را در بر میگیرد.
همانطور که به تیم توسعه اهداف خود را به تفصیل توضیح میدهید، به یک تصور مشترک از موفقیت محصول نزدیکتر میشوید و مطمئن خواهید شد که نتایج توقعات شما را برآورده میکنند.
مطالعه بیشتر: هر آنچه که باید در مورد سرویس های توسعه وایت لیبل بدانیم
۲. اولویتبندی را کنترل کنید
قسمت بعد انتخاب اهداف بحرانی (و ویژگیها) و اولویتبندی آنها است.
اهداف اصلی خود را فهرست کنید و تصمیم بگیرید کدام یک باید اولین چیزی باشد که در نقشه راه شما قرار میگیرد. سعی کنید با تجزیه و تحلیل، هزینهها و رویکرد خود را بر روی اهداف و ابزارهایی که بیشترین سود را به همراه دارند، متمرکز کنید. تلاش کنید که هزینههای لازم برای دستیابی به هر هدف را با تاثیری که هر کدام در کل محصول خواهد داشت مقایسه کنید.
برای اولویتبندی ویژگیها، به سوالات زیر پاسخ دهید:
✔️ انتظار میرود که این محصول چه مزایایی را ارائه دهد؟
✔️ اگر این ویژگی را اضافه نکنم، خطری وجود دارد؟
نیازی نیست که در هر دو هفته شروع اولیه، دهها ویژگی برای محصول قرار دهید و انتظار داشته باشید که تیم توسعه همهی آنها را منتشر کند. از رویکرد دورهای استفاده کنید و ویژگیهای مهم را یکی پس از دیگری اضافه کنید. در عین حال، تأثیر آنها را روی محصول اندازهگیری کنید. شاید زمان کافی برای بهتر شدن و غنی شدن محصول شما وجود داشته باشد. با این حال، اگر از اولویتبندی ویژگیها عقب بمانید و ویژگیهایی را منتشر کنید که مشتریان شما به آنها نیاز ندارند، ممکن است توجه آنها را از دست بدهید و باید دوباره از اول شروع کنید.
۳. تعیین منابع
زمان و بودجه موجود را بررسی کنید. در مورد تیمی که میتوانید با آن کار کنید فکر کنید.
زمان و پنجره فرصت
مردم اغلب از عبارت «پنجره فرصت» استفاده میکنند تا یک دوره زمانی که در آن یک فرصت باید به دست آورده یا از دست داده شود (شاید برای همیشه) را توصیف کنند. مفهوم پنجرهای که برای یک مدت زمانی باز میشود و سپس بسته میشود، نکتهای را راجع به طبیعت زودگذر بودن فرصتها برجسته میکند که زمانبندی همه چیز را تعیین میکند. بسیار زود یا بسیار دیر، هر دوی آنها میتوانند همانند یکدیگر بد باشند.
پنجره فرصت شما چیست؟ قبل از اینکه شرکت دیگری این کار را انجام دهد چقدر زمان دارید تا به مشتریان خود یک ویژگی خاص بدهید؟
زمانبندی مناسب بسیار مهم است. اگر به وضوح میبینید که تقاضا در بازار رو به افزایش است، یک ثانیه را هم تلف نکنید و به دنبال راههایی برای برآورده کردن این تقاضا باشید. مشخص کنید که برای تعیین ضرب الاجل معقول چقدر زمان دارید.
بودجه و برآورد هزینههای توسعه تقریبی
بیایید به برنامهریزی برای تعطیلات با بودجه محدود برگردیم. هنگام انجام این کار، سعی میکنید منابع را بهینه سازی کنید تا از پول موجود حداکثر استفاده را ببرید. نقشههای گوگل را برای جادههای بدون عوارض بررسی میکنید، به دنبال اقامت مقرون به صرفه در اسنپ تریپ هستید، ایمیل و پیامک های خود را برای کدهای تخفیف تفریحی یا سایر پیشنهادات ویژه بررسی میکنید، به دنبال پیشنهادات ارزان برای سفر میگردید.
تهیه نقشه راه به شما در بهینهسازی هزینهها کمک میکند. نقشه راه به شما کمک میکند تا ابتدا مهمترین عملکرد را توسعه دهید، اگر نمیتوانید مفروضات خود را اثبات کنید، اولویتهای خود را تغییر دهید، یا شروع به توسعه محصول دیگری کنید اما پیش از شروع توسعه MVP باید بدانید که بودجه شما چقدر است.
یک برآورد تقریبی برای توسعه موثر کافی نیست. از این روش برای تصمیم گیری بله / خیر استفاده کنید:
✔️ اگر برآورد تقریبی با بودجه شما مطابقت دارد، توسعه محصول را شروع کنید.
✔️ اگر برآورد تقریبی بسیار بیشتر از بودجه در دسترس شماست، از تغییر جهت توسعه محصول یا تغییر استراتژی محصول استفاده کنید.
اندازه و ترکیب تیم توسعه
چند متخصص با هم کار میکنند؟ آیا تیم شما به اندازه کافی برای راهاندازی قابلیتهای اولویتبندی شده در زمان مقرر و در چرخه توسعه ایجاد شده مناسب است؟ با تیم مهندسی خود صحبت کنید و سعی کنید بر روی چشمانداز فرآیند توسعه به توافق برسید. با استخدام کردن کارشناسان جدید، تیم توسعه خود را گسترش دهید تا از کفایت کافی برخوردار باشید.
توصیه میشود که با شرکای توسعه نرمافزار خود صحبت کرده و هر چه زودتر تیم خود را گسترش دهید تا مشکلاتی در آینده ایجاد نشود.
مطالعه بیشتر: راهنمای جامع نوشتن بیزینس پلن برای اپلیکیشن موبایل
۴. بررسی وابستگیها
برای ساختن یک نقشه راه مناسب، باید به وابستگیها و پیش نیازهای هر نسخه از برنامه توجه کرد. سه مورد اصلی به شرح زیر می باشد:
۱. نسخه ها به یکدیگر وابسته هستند
پایان نسخه اول، شروع نسخه دوم است. علاوه بر تمامی اشتباهاتی که در نسخه قبلی رخ داده، بهبودها و رفع اشکالات بر روی نسخه بعدی هم تاثیر دارند. در هنگام اولویت بندی اهداف و ایجاد لیست ویژگیهای هر نسخه، به این مورد توجه کنید.
۲. نسخه ها به افراد وابسته هستند
یک مهندس نرمافزار نمیتواند بیش از ۴۰ ساعت در هفته و ۸۰ ساعت در هر دوره کاری را به محصول شما اختصاص دهد. بنابراین، با وجود اینکه شما ممکن است بخواهید ویژگیهای پیچیده را در یک بازه زمانی پیادهسازی کنید، اما تیم توسعه ممکن است ظرفیت کافی برای انجام وظایف را نداشته باشد.
بنابراین، شما نیاز دارید تا به تیم توسعه خود تخمینهای زمانی ارائه دهید و از آنها بخواهید مهلتهای معقولی را برای هر وظیفهی فنی تعیین کنند.
نسخه ها به دیگر محصولات وابسته هستند
APIها، پلاگینها، خدمات ابری و راهحلهای SaaS خارجی که استفاده میکنید نیز بر روی نسخه های برنامه شما تأثیر میگذارند.
مطالعه بیشتر: استارتاپ چیست ✔️ چگونه استارتاپ راه اندازی کنیم
چگونه نقشه راه محصول را به صورت گرافیکی نشان دهیم؟
نقشه راه محصول چه چیزهایی را شامل میشود؟ نقشه راه شامل توصیف نسخه های برنامه و پیشرفت در طول زمان است. ایدهها، برنامهها و ایدهپردازی شما منجر به ایجاد یک مجموعه ساده از اقداماتی خواهد شد که ممکن است به شکل زیر باشد:
برای گرافیکی کردن این اقدامات، میتوانید یکی از این فرمتها را انتخاب کنید:
صفحه گسترده (اسپریدشیت)
گوگل شیت و مایکروسافت اکسل، ابزارهای سادهای برای ایجاد نقشه راه یک محصول هستند، اگرچه آنها خیلی منعطف نیستند.
استوریبورد
برای جلب توجه کاربران خارجی، از ابزارهایی مانند بوم کسب و کار یا استوریبورد برای ساختن نقشه راه محصول خود استفاده کنید. این ابزارها به شما کمک میکنند تا قبل از عرضه محصول یک نقشه راه جذاب برای مشتریان خود بسازید.
نقشه راه Jira
احتمالاً بهترین ابزار برای ساخت نقشه راه داخلی، نرمافزار Jira است. در Jira، شما میتوانید به راحتی یک نقشه راه داخلی را با فرآیندهای شرکت خود ادغام کنید و آن را به اسناد مرتبط با یک پروژه دیگر متصل کنید.
هر چند وقت یکبار باید در راهبرد محصول استارتاپی خود تغییراتی ایجاد کنید؟
✔️ محصول شما تا زمانی که روی آن کار کنید زنده است.
✔️ نقشه راه محصول شما تا زمانی که آن را به روز نگه دارید کار میکند.
چه زمانی باید این کار را انجام دهید؟ رومن پیکلر در کتاب خود به نام "Strategize" با تعریف چهار عامل کلیدی به این سوال پاسخ داده است:
رشد بازار و محصول
وقتی شما برای یک SMB محصولی راهاندازی میکنید، در بازار پایدار و شناخته شدهای قرار میگیرید. در زمان کار برای یک استارتاپ، بازار پیشبینی ناپذیر است و با سرعت تغییر میکند.
از جدول زیر برای برنامهریزی بروزرسانی نقشه راه محصول خود استفاده کنید:
تغییرات در دیدگاه و استراتژی محصول
در صورت تغییر دیدگاه یا تغییر در استراتژی محصول، باید نقشه راه محصول خود را بروزرسانی کنید.
پیشرفت در فرآیند توسعه
در صورت کار با یک تیم ماهر، ممکن است متوجه شوید که سرعت توسعه بیشتر از برنامهریزی شما است. تیم شما با کیفیت بالا به اهداف مشخص شده میرسد و شما میتوانید ویژگیهای بیشتری را به لیست مورد علاقه خود اضافه کنید. در این حالت، باید نقشه راه محصول خود را مطابق با آن بروزرسانی کنید.
دریافت بازخورد از کاربران
هر چه میسازید، برای کاربران خود میسازید. بازخورد آنها، مهمترین منبع اطلاعات درباره محصول شما، پیشرفت و موفقیت آن است. به نظرات مشتریان خود گوش کنید و نقشه راه محصول خود را با توجه به تقاضای آنها تنظیم کنید. بپرسید که مشتریان چه چیزی را بیشتر از همه نیاز دارند و با توجه به آن ویژگیهای خود را اولویتبندی کنید.
نتیجهگیری نهایی
توسعهی نقشه راه محصول شامل سه مرحله اصلی است:
✔️ آمادگی: بازار هدف را تحلیل کنید و اهداف خود را برای دستیابی به برنامهی کاربردی خود تعیین کنید.
✔️ ایجاد: یک نقشهی راهبردی بر اساس برنامهها و اولویتهای خود ایجاد کنید.
✔️ بروزرسانیهای دورهای: بر اساس شرایط بازار، بازخورد مشتریان، پیشرفت توسعه و سایر عوامل، تغییراتی را در نقشه راه محصول خود ایجاد کنید.
زمان لازم برای توسعه نقشه راه محصول حداکثر چهار تا شش هفته است. اما شما باید نقشهی محصول خود را بروزرسانی کنید، تغییر دهید و بهبود ببخشید تا محصول شما همیشه زنده بماند.
نویسنده: علیرضا نوفرستی | متخصص دیجیتال مارکتینگ شرکت پیشگامان دامنه فناوری
ثبت نظر