انتخاب ابزار مناسب تجزیه و تحلیل اپلیکیشن موبایل برای اپلیکیشن یا پلتفرم آنلاین شما می تواند سخت و گیج کننده باشد. ما شما را از طریق بهترین ابزارهای تحلیلی که وجود دارد راهنمایی می کنیم و به شما کمک می کنیم انتخاب درستی داشته باشید!
۱۰ ابزار برتر تجزیه و تحلیل اپلیکیشن موبایل
مقایسه ابزارها و پلتفرمهای تجزیه و تحلیل برنامهاگرچه باور آن سخت است اما اپلیکیشن های موبایل و گوشی های تلفن همراه تنها در یک دهه تا این حد همهگیر شدهاند. با این حال، در طی این زمان، اکوسیستم موبایل تقریباً هر شکلی از محاسبات را تحت الشعاع قرار داده است.
بیش از ۵۰ درصد ترافیک اینترنت و 70 درصد بازدیدهای سایت از طریق دستگاههای تلفن همراه استفاده میشود، بنابراین اکثر کاربران تلفن همراه تجربهای را که برای موبایل بهینه نشده باشد تحمل نمی کنند. بهترین راه برای بهرهبرداری از تمام این ترافیک استفاده از اپلیکیشن ها است و مانند هر چیز دیگری، یک اپلیکیشن موبایل برای ارائه بهترین تجربه به کاربران خود به نظارت و بهبود مداوم نیاز دارد. به همین دلیل است که تحلیل اپلیکیشن نقش مهمی را ایفا می کند.
اما ابزار تجزیه و تحلیل برنامه چیست؟ این اصطلاح برای توصیف چندین دستهی مختلف از ابزارها در رسته های مختلف استفاده میشود (و اغلب این دستهبندیها در عمل با یکدیگر همپوشانی دارند). بنابراین، برای کمک به شما در درک بهتر تحلیل موبایل هم به طور کلی و هم به منظور انتخاب بهترین ابزار برای برنامه خود، در این مقاله ده مورد از برترین ابزارهای تجزیه و تحلیل برنامه را در اختیار شما قرار می دهیم.
انواع ابزارهای تجزیه و تحلیل
اما اول بیایید سه دستهی مختلفی را که این ابزارها در آنها قرار دارند در نظر بگیریم:
✔️ تجزیه و تحلیل بازاریابی؛
✔️ تجزیه و تحلیل درون برنامهای؛
✔️ تجزیه و تحلیل عملکرد.
بررسی دقیق تر هر یک از آنها، مسئله را واضح تر میکند.
تجزیه و تحلیل بازاریابی
راهاندازی یک برنامه و انتظار سودآوری و رشد ناشی از ترافیک ارگانیک هرگز یک استراتژی قابل اعتماد نبوده و نیست. با میلیونها برنامه و میلیاردها کاربر، احتمال اینکه کاربران مناسب (کسانی که برنامهی شما را دانلود و استفاده می کنند و آن را حذف نمیکنند) به صورت خودکار برنامه شما را پیدا، از آن استفاده و آن را ارزش گذاری کنند خیلی کم است.
به همین دلیل، یک استراتژی بازاریابی، در بهترین حالت با بودجه قوی و یا همکاری با یک شرکت موثر در امر بازاریابی، برای هر برنامه ای حیاتی و مهم است. دیجیتال مارکتینگ و تبلیغات، بهترین راه برای نشان دادن اپلیکیشن شما در مقابل دیدگان کاربران است، بهترین کمپین های تبلیغاتی هدفمند هستند. شما یا هر کسی که بازاریابی اپلیکیشن شما را مدیریت میکند، باید بداند چه نوع تبلیغات و چه نوع پیامهایی بهترین نتیجه را به دنبال دارند. با استفاده از سرویس مناسب، شما میتوانید تلاشهای بازاریابی اثبات شده و موثر را شناسایی و به سرعت پیشرفت کنید، و آنهایی که موثر نیستند را حذف کنید. مدیریت مناسب و تجزیه و تحلیل بازاریابی میتواند منجر به بیشتر شدن تعداد کاربران، ترافیک، دانلود و در نهایت افزایش درآمد با هزینه تبلیغات کمتر شود.
تجزیه و تحلیل درون برنامهای
اگر ابزارهای بازاریابی در جهت بهینهسازی فرایند اتصال کاربران مناسب به برنامه شما طراحی شده باشند، پس ابزارهای تجزیه و تحلیل درون برنامهای نیز برای مرحله بعدی این فرآیند حیاتی هستند: اطمینان حاصل کردن از رضایت کاربران خود از اپلیکیشن.
اگر یک بازی، یک منبع اطلاعاتی، یک پلتفرم فروش و یا یک ارائه دهنده خدمات ساخته اید، موفقیت برنامه شما در قالب برآورده کردن (یا بهتر است بگوییم، بیشتر کردن) انتظارات کاربران است. بدون داده های مناسب و طراحی اپلیکیشنی که انتظارات کاربران را برآورده کند، احتمالا یک تیر در تاریکی زدهاید که احتمال کمی دارد به هدف بخورد. ممکن است در وضعیتی قرار بگیرید که نتوانید تصمیم بگیرید کدام تغییرات باعث افزایش بازده و رضایت کاربران می شود و همچنین از تغییرات اشتباهی که ممکن است باعث از دست رفتن موفقیتی که تاکنون داشتهاید بشود نیز می ترسید.
آنالیز درون برنامهای شما را از نحوه استفاده کاربران از اپلیکیشن آگاه می سازد. این داده های رفتاری میتوانند اطلاعات زیادی درباره کاربران به شما بدهند: آیا آنها کاربران جدید یا قدیمی هستند؟ از چه سیستم عامل و سخت افزاری استفاده میکنند؟ تقریبا چه سن، موقعیت مکانی و جنسیتی دارند؟ اینها اطلاعات مفیدی هستند. ابزارهای مناسب آنالیز درون برنامهای اطلاعاتی درباره تبلیغات یا دکمه هایی که کاربران در اپلیکیشن شما بر روی آنها کلیک میکنند، چه صفحاتی تعداد بازدید بیشتری دارند و حتی آنچه که کاربر قبل از خروج از برنامه در حال مشاهده یا انجام آن بوده است ارائه میدهند.
تمام این اطلاعات به شما کمک میکنند تا موانع و مشکلات مربوط به استفاده از برنامه خود را شناسایی، آزمایش و برطرف کنید. اگر دادهها نشان دهند که یک صفحه خروجی بسیار بدی دارد، به شما میگوید که بخشی از برنامه شما مشکلی دارد و کاربران را از بهترین تجربه ممکن محروم میکند. و هنگامی که مشکل شناسایی شد، آنالیز درون برنامهای به شما در ارزیابی قابلیت اجرای مراحلی که برای رفع مشکل انجام میدهید، کمک میکند.
آنالیز عملکرد
سومین مورد، عملکرد برنامه شما را ارزیابی میکند. ابزارهای آنالیز عملکرد برای ارزیابی زمان و واکنشپذیری برنامه شما طراحی شدهاند. این دو معیارهای بسیار مهمی برای رضایت و استفاده کاربران (هم کاربران قدیمی و هم جدید) هستند، اما عوامل زیادی وجود دارند که بر آنها تأثیر میگذارند. برخی از عوامل، مانند پیچیدگی و ساختار برنامه، کم و بیش قابل کنترل هستند. اما بقیه موارد از جمله اختلافات درشبکهها، سختافزارها و سیستمعاملها، نیازمند پیشبینی و در نظر گرفتن متغیرهای مختلف هستند.
آنالیز عملکرد، برای شروع بهینه سازی عالی است. ابزارهای خوب و متمرکز بر عملکرد، خرابیها، خطاها، معاملات داده و تأخیر (هم API و هم شبکه) مرتبط با برنامه شما را جمعآوری و نمایش میدهد. زمانی که این اطلاعات در دست شماست، شما می توانید با طراح برنامه خود همکاری کنید تا برای تهیه و حل سناریوهایی که منجر به نتایج نامطلوب برای کاربران میشوند، خود را آماده کنید.
مطالعه بیشتر: ترندهای توسعه وب و جدیدترین زیرساختهای فناوری وب در سال ۲۰۲۳
چه ابزار آنالیز برنامهای نیاز دارید؟
شما باید ابزاری را انتخاب کنید که بیشترین تطابق را با نیازهای برنامه شما داشته باشد. اگر برنامه شما برای فروش ساخته شده است، سرمایه گذاری در ابزاری که به دقت رفتار کاربر را ارزیابی میکند، قطعاً ارزش زمان شما را دارد. اما اگر برنامه شما فقط به عنوان یک منبع اطلاعاتی عمل میکند، یک ابزار سادهتر (و ارزانتر) ممکن است گزینه بهتری باشد. در حین مقایسه ابزارهای آنالیز برنامههای زیر، اینکه برنامه شما از چه نوع اطلاعاتی بیشتر بهره مند خواهد شد را در نظر بگیرید.
۱. Google Analytics
Google Analytics از ابزارهای بسیار خوب و مشهوری است که مدیران وب سایتها همیشه آن را توصیه کردهاند. این پلتفرم آنالیز موبایل، به طور اساسی بر روی معیارهای داخل برنامه که در بالا بحث شد، تمرکز دارد. پس از اعمال آن بر روی برنامه خود، این پلتفرم میتواند اطلاعات لحظهای در مورد تبادلات داخل برنامه، ناوبری کاربر و جمعیت کاربران ارائه دهد. یکی از ویژگیهای مفیدی که Google Analytics for Mobile در اختیار شما قرار میدهد، قابلیت تفکیک و مشاهده رفتار کاربران از طریق اطلاعات جمعیتی استاین ابزار برای برنامههای Android و iOS در دسترس قرار دارد و با ابزارهای دیگر گوگل نیز ادغام میشود.
۲. Adobe Analytics
اگر برنامه شما فقط قسمتی از وب یا پلتفرم آنلاین محسوب میشود و شما میخواهید یک ابزار مدیریت و آنالیز مرکزی با ادغامی بی دردسر داشته باشید، Adobe Analytics ممکن است بهترین گزینه برای شما باشد. این پلتفرم می تواند داده های تقریبا هر منبعی را ترکیب کند، که شامل برنامه های ایمیل، SMS، و حتی رابط های تخصصی تر مانند وسایل نقلیه تحت وب می شود. اما به معنا این نیست که آنها از ابزارهای آنالیز برنامه موبایل چشم پوشی کردهاند. با Adobe Analytics، مدیران برنامهها میتوانند اطلاعاتی از جمله اثربخشی کمپینهای تبلیغاتی، مسیریابی، تعامل، خریدها و موقعیت جغرافیایی کاربران را از طریق پلتفرمی با طراحی خوب و دارای جلوههای بصری برای ابزارها مشاهده کنند.
مطالعه بیشتر: چگونه یک نقشه راه برای استارتاپ خود درست کنیم؟
۳. Hotjar
Hotjarیکی از بهترین ابزارهای آنالیز وب سایت است. پلتفرم آنالیز موبایل آن، چندین ویژگی دارد که بسیاری از حدس و گمان های شما را در مورد تجزیه و تحلیل رفتار و رضایت کاربر از بین میبرد. یکی از این ویژگیها، هیت مپ آن است که به مدیران اجازه میدهد تا حرکت و تصمیمات کاربر را به صورت پیکسل به پیکسل پیگیری کنند. اگرچه Hotjar هنوز ابزار SDK یا آنالیز منحصر به فردی برای برنامههای موبایل ارائه نمیدهد، اما اگر مایل به دریافت بازخوردها و آمار در مورد نسخه موبایل سایت خود هستید، این ابزار می تواند مفید باشد. اگر هنوز در ابتدای راه هستید و ترافیک زیادی ندارید، Hotjar یک طرح رایگان به شما ارائه میدهد.
۴. Flurry Analytics
Flurry یک ابزار چند منظوره است که طیف وسیعی از معیارهای داده را در هر یک از سه نوع ابزار تجزیه و تحلیل که در بالا ذکر شده ارائه میدهد. علاوه بر ابزارهای استاندارد تجزیه و تحلیل درون برنامه ای، مانند طیف وسیعی از دادههای جمعیت شناختی کاربر، آنها ابزار تجزیه و تحلیل خرابی برنامه را نیز ارائه میدهند که برای برای کمک به مدیران در ارزیابی کمپینهای بازاریابی طراحی شده است.
مطالعه بیشتر: ترندهای برتر توسعه مارکت پلیس در سال ۲۰۲۳
۵. Amplitude Analytics
Amplitude ابزار آنالیز برنامه های وب و موبایل است که مجموعهای از معیارهای درون برنامهای خارق العاده را ارائه میدهد. اگر اپلیکیشن موبایل شما با یک پلتفرم وب همراه شده است، Amplitude یک گزینه عالی محسوب میشود. Amplitude میتواند آزمایش A/B، خریدهای درون برنامهای (هم برای Android و iOS) و غیره را نظارت کند.
۶.Mixpanel
Mixpanel یک ابزار آنالیز برنامه موبایل است و برای مدیران برنامهای طراحی شده که نمیخواهند در ساخت و طراحی جزئیات برنامهشان دخیل شوند. این شرکت یک ابزار "بدون کد" ارائه میدهد که برای استفاده یا بهرهمندی از آن، دانش پیشرفتهای لازم ندارید. آنها نصب SDK را برای تعدادی از پلتفرمها، از جمله Android و iOS، در دسترس قرار میدهند. پس از نصب و راهاندازی، شما نیز از ویژگی تست A/B آن بهره خواهید برد. این ویژگی به آزمایش و اعتبارسنجی تغییرات برنامه پیشنهادی بر اساس دادههای ارائه شده توسط این ابزار کمک میکند.
مطالعه بیشتر: چگونه کارایی تجربه کاربری UX را اندازهگیری کنیم
۷. Segment
Segment یک ابزارآنالیز برنامه موبایل است که برای جمعآوری و بررسی دادههای درون برنامهای به منظور مارکتینگ و تبلیغات طراحی شدهاست. این پلتفرم دادههایی را در مورد زمان نصب، باز شدن یا انتخاب برنامه توسط اعلانها فراهم میکند. قابلیتهای Segment مورد تأیید و استفاده چندین شرکت نوآور، از جمله Betterment، Acorns و Instacart، قرار گرفته است.
۸. Smartlook
با این ابزار، میتوانید ببینید هر یک از کاربران شما چه چیزی را دیده اند و روی چه چیزی کلیک کرده اند. همچنین، مانند سایر پلتفرمهای آنالیز موبایل، Smartlook نیز ردیابی خودکار رویدادها و تجزیه و تحلیل funnel را ارائه میدهد، و گزارشهایی نیز در مورد عملکرد برنامه ارائه میکند.
مطالعه بیشتر: ایده های هوش مصنوعی برای استارتاپ ها و فرصت های تجاری
۹. Apsalar
Apsalar یک سرویس تجزیه و تحلیل موبایل (که قبلا با نام ApScience شناخته میشد) را با تمرکز بر روی مدیران برنامهها که به دنبال رشد بلندمدت هستند ارائه می دهد. آنها به جای نگه داشتن دادههای درون برنامهای به مدت ۹۰ روز، قابلیت تحلیل داده را برای دورههای حداکثر تا ۲ سال ارائه میدهند. این ویژگی میتواند به شما کمک کند تا رشد فصلی برنامه خود را بهتر پیگیری کنید و ترندهای طولانی مدت کاربران خود را درک کنید.
۱۰. AppAnalytics
AppAnalytics، ابزاری است که توسط شرکت Embarcadero Technologies ساخته شده و یکی دیگر از پلتفرمهای تجزیه و تحلیل برنامههای موبایل محسوب میشود که متریکهای درون برنامهای و عملکرد آن را گزارش میدهد. این پلتفرم نیز یکی از چندین پلتفرمی است که دادهها را از دستگاههای پوشیدنی جمع آوری میکند. بنابراین، اگر برنامه شما از این فناوری نوظهور استفاده میکند و نمیخواهید از این ترند جا بمانید این ابزار را بررسی کنید. این پلتفرم برای ۱۰ هزار رویداد اول برنامهی شما آمار رایگان ارائه میدهد.
مطالعه بیشتر: راهنمای صفر تا صد راه اندازی فروشگاه اینترنتی و مارکت پلیس
نتیجهگیری
انتخاب ابزار آنالیز مناسب برای برنامه موبایل یا پلتفرم آنلاین شما ممکن است تجربه ترسناکی باشد. قبل از انتخاب یک ابزار، مهم است که بدانید چه دسته بندی از ابزارهای آنالیز برنامه به شما کمک میکنند:
✔️ تجزیه و تحلیل بازاریابی، به ردیابی کارایی کمپینهای بازاریابی کمک میکند.
✔️ تجزیه و تحلیل درون برنامهای، فعالیت کاربران و رضایت آنها را نشان میدهد.
✔️ تجزیه و تحلیل عملکرد، تجزیه و تحلیل عملکرد برنامه شما را انجام میدهد.
اگر میخواهید برنامه خود را از طریق تست A/B یا با کمپین های بازاریابی به طور فعال مدیریت کنید و آن را بروز نگه دارید، ابزاری پیشرفته تر و پولی ممکن است مناسبترین گزینه برای شما باشد. از سوی دیگر، اگر شما تمایل دارید رویکردی سادهتر داشته باشید و فقط به دنبال ابزاری برای گزارش کارایی و خطاهای برنامه خود هستید، یک ابزار کمدردسرتر ممکن است ارزش بررسی را داشته باشد. امیدواریم با داشتن دانش مناسب، بتوانید با انتخاب با یک ابزار تحلیلی درست نیازهای خود را برآورده کنید.
نویسنده: علیرضا نوفرستی | متخصص دیجیتال مارکتینگ شرکت پیشگامان دامنه فناوری
ثبت نظر