زمان آن فرا رسیده است که بازار مارکت پلیس خود را در اولین آزمایش واقعی خود قرار دهید: آیا می توانید معاملات بین مشتریان و ارائه دهندگان خود را تسهیل کنید؟ آیا بازار شما واقعاً برای کاربران ارزش ایجاد می کند؟
چگونه مارکت پلیس یا فروشگاه اینترنتی خود را راه اندازی کنیم
استراتژی هایی که تقاضا را به پلتفرم مارکت پلیس تازه تاسیس شما می آورند.زمان آن فرا رسیده است که بازار مارکت پلیس خود را در اولین آزمایش واقعی خود قرار دهید: آیا می توانید معاملات بین مشتریان و ارائه دهندگان خود را تسهیل کنید؟ آیا بازار شما واقعاً برای کاربران ارزش ایجاد می کند؟
همانطور که در مقاله قبل در مورد ایجاد عرضه در بازار تاکید شد، شما باید به نقدینگی برسید. سایمون روتمن، کارشناس بازارهای آنلاین، این موضوع را اینگونه بیان می کند:
در سمت مشتری، نقدینگی را می توان به سادگی به عنوان احتمال یافتن آنچه به دنبال آن هستید تعریف کرد. در تطبیق عرضه و تقاضا، نقدینگی مشتریان مهمتر از داشتن پایگاه عظیم مشتری است. به عبارت دیگر، بهتر است مشتریان کمتری داشته باشند که نیازهایشان برآورده شود تا گروه بزرگی که نیازهایشان بدون جواب باقی بماند، مشابه زمانی که در حال ساخت مراحل عرضه بودید، هنگام به دست آوردن اولین مشتریان خود باید بر کیفیت بیشتر از کمیت تمرکز کنید.
در این مقاله، ما قصد داریم در مورد استراتژی های مختلف برای ایجاد پایگاه اولیه مشتری و تسهیل تراکنش بین آنها و ارائه دهندگان شما بحث کنیم.
نکته مهم:
این مقاله دوازدهمین مقاله از سری مقالات آموزش صفر تا صد طراحی و پیاده سازی فروشگاه آنلاین و مارکت پلیس است، پیشنهاد می کنیم مقالات را پشت سر هم و از ابتدا مطالعه نمایید تا بهترین بازخورد را از کسب و کار آنلاین خود بدست آورید.
چگونه مشتریان خود را قبل از راه اندازی بازار پیدا کنید
در حالی که ارائه دهندگان شما باید اولین کسانی باشند که به پلتفرم شما دسترسی پیدا می کنند، اما این بدان معنا نیست که از همان ابتدا نباید با مشتریان بالقوه خود صحبت کنید. تبلیغات پیامکی و ایمیلی برای جمع آوری مشترکین ایده خوبی است.
این استراتژی برای بازار طراحی گرافیک Creative Market به خوبی جواب داد. همانطور که یکی از بنیانگذاران Aaron Epstein توضیح می دهد، آنها یک صفحه فرود ساده برای جمع آوری شماره ها و آدرس های ایمیل چند ماه قبل از اینکه راه اندازی بازار، ایجاد کردند. آنها حتی از فهرست اولیه برای متقاعد کردن ارائه دهندگان به پیوستن استفاده کردند و به آنها گفتند که افراد علاقه مند زیادی را جذب کرده اند.
چگونه باید چنین فهرستی ساخته شود؟ تنها راه اندازی یک صفحه فرود با یک فرم ثبت نام کافی نیست. برای اینکه مردم واقعاً از سایت بازدید کنند، باید بازاریابی اولیه را برای رشد انجام دهید. استراتژی های یافتن اولین مشتریان شما بسیار شبیه به راهبردهای یافتن اولین ارائه دهندگان است. ابتدا باید بدانید که مشتریان بالقوه پذیرنده اولیه شما چه کسانی هستند و در کجا قرار دارند (چه آنلاین و چه آفلاین.) سپس می توانید بهترین راه ها را برای ارتباط با آنها در نظر بگیرید، ما در اینجا به رایج ترین استراتژی ها خواهیم پرداخت.
محصول مرتبط: طراحی اپلیکیشن مارکت پلیس
به شبکه های موجود وارد شوید
مشتریان هدف شما ممکن است در حال حاضر از یک گروه تلگرامی یا فیس بوک یا فروم های خاص برای برقراری ارتباط استفاده کنند. شما باید به این گروه ها بپیوندید و شروع به شرکت در بحث کنید. به تدریج، می توانید شروع به ذکر مفهوم بازار خود کنید و بازخورد افراد را بخواهید. اگر موفق به جذب علاقه شدید، آنها را به صفحه فرود خود هدایت کنید تا در لیست تماس و ایمیل خود ثبت نام کنند.
برای بسیاری از بازارها، دانشجویان دانشگاه مخاطبان هدف اولیه خوبی هستند. گروه های دانشجویی از قبل دارای کانال های ارتباطی هستند که ممکن است بتوانید از آنها استفاده کنید. هنگامی که جوهو ماکونن، مدیر عامل Sharetribe، در سال 2012 بازاری را برای دانشجویان دانشگاه هلسینکی راه اندازی کرد، با هر انجمن دانشجویی به طور جداگانه تماس گرفت و آنها را برای تبلیغ سایت در لیست های پستی خود قرار داد.
همچنین باید به این فکر کنید که تأثیرگذاران اصلی مشتریان هدف شما چه کسانی هستند. آیا آنها وبلاگ نویسان، بلاگرها و یا اینفلوئنسرهای فعال هستند؟ با آنها تماس بگیرید و سعی کنید آنها را سفیران اولیه خود کنید. این استراتژی برای Chicfy، یک بازار همتا به همتا اسپانیایی که به زنان امکان خرید و فروش موارد مد را میدهد، به خوبی جواب داد. آنها ده بلاگر مد معروف را متقاعد کردند که اولین ارائه دهندگان آنها باشند و سایت را برای مخاطبان خود تبلیغ کنند.
در برخی موارد، مخاطبان هدف شما ممکن است بهجای حضور آنلاین، در مکان هایی دورهم جمع شوند. شما باید به جایی بروید که مخاطبین شما هستند. شاید آنها میزبان یک جلسه ماهانه باشند، در این صورت شما باید با در دست داشتن آگهی معرفی شرکت کنید. رویکرد آفلاین گزینه چندان خوبی نیست، اما این فرصت را به شما می دهد که با افراد رو در رو ملاقات کنید، که می تواند آنها را به حامیان اختصاصی تبدیل کند. همانطور که برایان چسکی، مدیرعامل Airbnb اشاره می کند: بهتر است 100 نفر شما را دوست داشته باشند تا اینکه میلیون ها نفر را پیدا کنید که به نوعی شبیه شما هستند. کسب و کار خود را متمرکز بر روی یک نفر در یک زمان بسازید، فقط روی 100 نفر تمرکز کنید. اگر شما را دوست داشته باشند، محصول را برای شما بازاریابی می کنند و به دیگران می گویند. به سراغ کاربران خود بروید.
هر زمان که در شهر جدیدی می خواهند ارائه خدمات کنند، Airbnb از استراتژی آفلاین به طور موثر استفاده کرده است. ربکا روزنفلت، مدیر محصول Airbnb، توضیح میدهد که چگونه تیمهای دو تا سه نفره را در هر شهر میسازند و شروع به صحبت با افراد و خدمات دهندگان میکنند. آنها مهمانی برپا کردند، در رویدادهای محلی شرکت کردند و آگهی پخش کردند.
مطالعه بیشتر: راهنمای انتخاب و طراحی سایت برای کسب و کارها
شروع به ساختن جامعه خود کنید
اگر انجمنی وجود نداشته باشد، می توانید شروع به ساختن انجمن خود کنید. باز هم، مهم است که بدانید مشتریان هدف شما چه کسانی هستند و روزهای خود را چگونه می گذرانند. راه های زیادی برای ایجاد یک جامعه وجود دارد: با ایجاد یک وبلاگ، حضور فعال در سایت های رسانه های اجتماعی، راه اندازی یک انجمن، میزبانی جلسات یا رویدادهای آفلاین، یا ترکیبی از همه اینها.
یک راه معمولی برای ایجاد یک جامعه، ایجاد محتوای مرتبط برای مخاطبان هدف و اجازه دادن به آنها برای تعامل با آن است. این استراتژی اغلب به عنوان بازاریابی محتوا شناخته می شود. رایج ترین راه برای شروع، وبلاگ است. یک قانون کلی خوب این است که محتوای شما باید همان مشکلی را که محصول شما برای کاربران شما حل می کند، حل کند. به عنوان مثال، اگر در حال ساختن یک بازار برای متخصصان کشاورزی و باغبانی هستید، می توانید با یک وبلاگ رایگان نکات باغبانی مشتریان را جذب کنید. وبلاگ باید با یک تماس برای اقدام برای دریافت شماره تماس آنها همراه باشد. همچنین می توانید یک بخش نظرات و فروم را برای شروع ایجاد جامعه ای از خوانندگان درگیر در اطراف وبلاگ خود قرار دهید.
راه های مختلفی برای یافتن مخاطب برای وبلاگ شما وجود دارد. یکی این است که محتوا را بهینه کنید تا افرادی که در جستجوی موضوع هستند شما را از طریق موتورهای جستجو پیدا کنند. به این بهینه سازی موتور جستجو (SEO) می گویند. برای شروع، راهنمای کامل ما برای سئوی بازار آنلاین را مطالعه کنید. یکی دیگر از راههای انتشار محتوا از طریق رسانههای اجتماعی است. راه سوم تماس با سایر وبلاگ نویسان و افراد تأثیرگذار در همان زمینه است: نظرات خود را به پست های وبلاگ خود اضافه کنید، نظر آنها را در مورد محتوای خود بپرسید، یا پیشنهاد دهید پست های مهمان را در وبلاگ خود انجام دهید. وقتی با محتوای آنها درگیر می شوید، آنها شروع به درگیر شدن با محتوای شما می کنند.
برای مخاطبان خاص، وبلاگ ممکن است بهترین گزینه نباشد. به عنوان مثال، اگر نوجوانان را هدف قرار می دهید، ممکن است لازم باشد به جایی که آنها هستند بروید. امروز ممکن است آنها بیشتر در اینستاگرام حضور داشته باشند و در آینده در مکانی متفاوت.
پس از اینکه مارکت پلیس خود را آماده کردید و لیست اولیه مشتریان علاقه مند را تهیه کردید، باید آماده باشید تا پلتفرم را راه اندازی کنید، راه اندازی محصول شما و راه اندازی بازاریابی.
مطالعه بیشتر: نکاتی را که باید هنگام طراحی اپلیکیشن و سایت بدانیم
نحوه راه اندازی محصول
معمولاً کارآفرینان روی «تاریخ راهاندازی» تمرکز میکنند و احساس میکنند که راهاندازی سریع، بسیار مهم است، اما همیشه هم به این صورت نیست. همانطور که اریک ریس، نویسنده کتاب راه اندازی ناب می نویسد: در اینجا یک سوال رایج از استارت آپ ها وجود دارد، به خصوص در مراحل اولیه، چه زمانی باید راه اندازی کنیم؟ پاسخ من تقریباً همیشه یکسان است: اکنون نه.
همانطور که اریک ریس توضیح میدهد، در حالی که یک راهاندازی بازاریابی بزرگ مزایایی دارد، میتواند منجر به مشکلات بیشتری شود تا مثبت، به خصوص اگر هنوز مفهوم بازار خود را به طور کامل تأیید نکرده باشید. ممکن است موقعیت یابی شما درست نباشد و در نهایت زمان و هزینه خود را صرف به دست آوردن تعداد زیادی مشتری اشتباه کنید، یا اگر مراحل جریان تراکنش شما هنوز بهینه نیست، ارائه دهندگان شما ممکن است از فروش کم ناامید شوند.
اریک رایس یک نکته ساده اما مهم را ارائه می دهد: راه اندازی محصول خود را با راه اندازی بازاریابی ترکیب نکنید، ابتدا محصول خود را معرفی کنید. این بدان معنی است که قبل از شروع به تبلیغ گسترده، بازار شما باید برای مدتی برای عموم باز باشد. یک راه خوب برای عرضه محصول این است که پلتفرم بازار خود را راه اندازی کنید اما فقط به گروه کوچکی از مردم ارائه خدمات کنید. شما باید مشتاق ترین مشتریان اولیه را از لیست پستی خود انتخاب کنید مانند اولین ارائه دهندگان خود، می توانید از موضوع انحصار در اینجا نیز استفاده کنید، به مردم بگویید که آنها جزو معدود منتخبی هستند که می توانند پلتفرم شما را آزمایش کنند. همچنین می توانید تخفیف ارائه دهید و در ازای آن بازخورد بخواهید. حتما استراتژی راه اندازی بازاریابی خود را با ارائه دهندگان خود در میان بگذارید، تا قبل از زمان مناسب، اخباری را در مورد بازار شما پخش نکنند.
اکنون که اولین کاربران را در بازار خود دارید، زمان مناسبی است که نرخ نقدینگی خود را محاسبه کنید. ما به جزئیات بیشتری در مورد نقدینگی و سایر معیارهای کلیدی بازار میپردازیم تا در مقاله بعدی راهنما پیگیری شود.
Simon Rothman تخمین می زند که شما باید نرخ تبدیل 30 تا 60 درصد را هدف قرار دهید. اگر 50 نفر از سایت شما بازدید می کنند اما هیچ تراکنشی وجود ندارد، باید با آن 50 نفر تماس بگیرید (به همین دلیل مهم است که بدانید چه کسانی هستند) و بپرسید که چرا هیچ معامله ای انجام نداده اند. آیا به این دلیل بود که آنها متوجه نشدند که سایت برای چیست؟ به روشی که ارزش پیشنهادی خود را بیان می کنید نگاه کنید. آیا به این دلیل بود که چیزی که آنها می خواستند ارائه نشده بود؟ قبل از اینکه برای مخاطبان بزرگتری عرضه کنید، به عرضه بیشتری نیاز دارید. آیا یافتن چیزی که آنها به دنبال آن بودند خیلی سخت بود؟ ممکن است لازم باشد در نحوه عملکرد فرآیند جستجو و کشف خود تجدید نظر کنید. یا شاید آنها چیزی را که می خواستند پیدا کردند اما به دلایلی یک تراکنش را کامل نکردند، در این صورت ممکن است لازم باشد جریان تراکنش خود را دوباره طراحی کنید. پس از ایجاد تغییرات، افراد بیشتری را همراهی کنید و ببینید آیا این تغییرات تفاوتی ایجاد کرده است.
این رویکرد ممکن است کند به نظر برسد، اما برای کاهش بازخورد نامناسب طراحی شده است. همانطور که روتمن و آندری هاگیو توضیح می دهند: کارآفرینان بازار باید قبل از یافتن تناسب بهینه عرضه و تقاضا در مقابل وسوسه رشد سریع مقاومت کنند، یعنی زمانی که خریداران از خرید محصولات یا خدمات به همان اندازه که ارائه دهندگان از عرضه آنها خوشحال هستند، خوشحال هستند. این ممکن است به معنای انتظار بسیار طولانیتر از شرکتهای معمولی برای ارائه یک پیشنهاد جدید باشد.
هنگامی که در نهایت تأیید کردید که پلت فرم شما به اندازه کافی خوب کار می کند و میزان نقدینگی شما امیدوارکننده است، زمان آن رسیده است که با راه اندازی بازاریابی تا حد امکان توجه بیشتری را به خود جلب کنید. این راه اندازی باید برای ایجاد حرکت اولیه و جذب گروه بزرگی از کاربران در یک حرکت استفاده شود. همانطور که بنجامین ادلمن در مقاله عالی خود چگونه پلتفرم دیجیتال خود را راه اندازی کنیم، اشاره می کند، این می تواند به طور قابل توجهی به رسیدن به مقیاس بحرانی کمک کند.
مطالعه بیشتر: راهنمای طراحی اپلیکیشن برای کسب و کار
چگونه مارکت پلیس را راه اندازی کنیم
هدف معمولی از راه اندازی بازاریابی یک بازار آنلاین، جذب مشتریان (و ارائه دهندگان) از بخش هدف شما و تسهیل هر چه بیشتر تراکنش ها در روزهای اول است.
واضح ترین گزینه این است که به سادگی از لیست پیامکی یا ایمیلی که قبل از راه اندازی ساخته اید استفاده کنید. Creative Market که در بالا به آن اشاره کردیم، هنگام راه اندازی صرفاً بر این استراتژی متکی بود. آنها موفق شده بودند فهرستی از بیش از 70000 خریدار بالقوه و 200 فروشنده برتر تهیه کنند. در تاریخ راه اندازی، آنها فقط یک ایمیل به این لیست ارسال کردند. در عرض 24 ساعت، آنها 3000 دلار فروش داشتند.
با این حال، چندین کانال دیگر وجود دارد که می توان از آنها برای انتقال پیام بازاریابی خود استفاده کرد. آنها همچنین می توانند برای تکمیل گزینه لیست ایمیل استفاده شوند. رایج ترین کانال ها در زیر لیست شده اند.
مطبوعات
وقتی مردم در مورد راه اندازی بازاریابی فکر می کنند، اولین فکر آنها اغلب این است که آن را از طریق مطبوعات انجام دهند. در حالی که پوشش مطبوعاتی می تواند مفید باشد، تنها یکی از گزینه های متعدد است. همانطور که ریس اشاره می کند، باید مطمئن شوید که مطبوعات مناسب را دریافت می کنید. آیا مشتریان شما TechCrunch را می خوانند؟ اگر نه، احتمالاً مکان مناسبی برای راه اندازی نیست (مگر اینکه انگیزه اصلی برای انجام یک راه اندازی مطبوعاتی جذب سرمایه گذار باشد، اما این یک داستان کاملاً متفاوت است).
کلید به دست آوردن مطبوعات بسیار ساده است، شما باید یک داستان خوب داشته باشید و آن را برای روزنامه نگاران مناسب ارائه دهید، کسانی که برای مخاطبان هدف خاص شما می نویسند. مفهوم بازار شما ممکن است به خودی خود برای یک داستان به اندازه کافی خوب باشد، اما در موارد دیگر، ممکن است لازم باشد داستان را بسازید. بازار اجاره Relendo با ایجاد یک اینفوگرافیک در مورد وضعیت اقتصاد اشتراک گذاری و بازیگران پیشرو در اسپانیا در رسانه های اصلی اسپانیا برجسته شد. آنها مورد توجه قرار گرفتند زیرا آنها فقط در مورد خودشان صحبت نمی کردند، بلکه در مورد یک جنبش بزرگتر صحبت می کردند، طبیعتاً آنها در اینفوگرافیک خود را در بالای قله قرار دادند.
اینفلوئنسرها
یکی دیگر از راههای راهاندازی بازاریابی، استفاده از شبکه یک "تاثیرگذار اجتماعی" است، یک تأثیرگذار که مشتریان شما به آن اعتماد دارند. همانطور که ادلمن اشاره می کند، برای اطمینان از راه اندازی موفقیت آمیز، باید اعتبار کافی را نزد مشتریان خود ایجاد کنید. اینفلوئنسر مارکتینگ به شما کمک می کند دقیقاً این کار را انجام دهید. Chicfy که در بالا در مورد آن صحبت کردیم، با استفاده از ده وبلاگ نویسی که به عنوان ارائه دهندگان خریداری کرده بودند، از این رویکرد در تاریخ راه اندازی خود استفاده کرد. همه این وبلاگ نویسان در مورد راه اندازی به مخاطبان خود گفتند.
راه اندازی نتایج خوبی برای Chicfy داشت: بیش از 16000 بازدید از سایت آنها، بیش از 1500 کاربر جدید (از جمله 600 ارائه دهنده جدید) و مهمتر از همه، هزاران لباس در چند روز اول فروخته شد. این موفقیت به آنها کمک کرد تا موقعیت خود را به عنوان یکی از شناخته شده ترین بازارهای همتا به همتا در اسپانیا تثبیت کنند.
جوامع آنلاین
کانال سوم استفاده از انجمن های آنلاین است که به طور خاص به راه اندازی اختصاص داده شده اند. شناخته شده ترین نمونه از چنین کانالی، Product Hunt است که محصولات جدید جالبی را جمع آوری می کند و به کاربران خود اجازه می دهد به آنها رای دهند. برجسته شدن در Product Hunt می تواند توجه زیادی را برای تلاش بسیار کم به شما جلب کند. این همان چیزی است که برای Studiotime، "Airbnb برای استودیوهای ضبط" اتفاق افتاد. در عرض چند ساعت بیش از 1000 کاربر در سایت ثبت نام کردند. در ایران می توانید از انجمن های مختلف در تلگرام، ایتا و نی نی سایت استفاده کنید.
کدام کانال را انتخاب کنید
هنگام راهاندازی، میتوانید از همه این کانالها به طور همزمان استفاده کنید، این که منطقی است یا نه بستگی به منابع شما دارد. درست مانند همه زمینه های دیگر، در اینجا نیز تمرکز و ترجیح کیفیت بر کمیت مهم است. بهتر است روی یک کانال تمرکز کنید و آن را به خوبی انجام دهید تا اینکه همزمان در چندین کانال شکست بخورید.
Rosenfelt Airbnb به شما توصیه می کند که در ابتدا با تمام امکاناتی که دارید راه اندازی را شروع کنید. آنها هر زمان که در یک شهر جدید راه اندازی می شوند، چندین کار را همزمان انجام می دهند، ارسال بیانیه های مطبوعاتی، برگزاری مهمانی ها، اجرای تاکتیک های چریکی آفلاین. به عنوان مثال، هنگامی که Airbnb در فوریه 2012 دفتر خود را در بارسلونا افتتاح کرد، برایان چسکی و سایر اعضای تیم به شهر آمدند تا یک جشن راه اندازی را با صدها میزبان Airbnb و سایر اعضا برگزار کنند. البته توجه داشته باشید که Airbnb در آن زمان منابع زیادی داشت، به این معنی که آنها می توانستند چندین کانال را انجام دهند و همه آنها را به خوبی اجرا کنند.
مطالعه بیشتر: ۵ دلیل برای اینکه چرا کسب و کار شما به اپلیکیشن موبایل نیاز دارد
اگر راه اندازی بازاریابی با شکست مواجه شد چه باید کرد؟
راه انداختی و کسی نیامد؟ نترس این آخر دنیا نیست. همانطور که Chesky از Airbnb گفت: اگر راه اندازی کردید و کسی متوجه حضور آن نشد، دوباره راه اندازی کنید، ما 3 بار راه اندازی کردیم.
در واقع، یک شکست بزرگتر راه اندازی بازاریابی "موفق"، موقعیت یابی اشتباه است. شما ممکن است محصول و خدمات خود را به گونه ای قرار دهید که اصلاح آن به زمان و هزینه زیادی نیاز دارد. اریک ریس چنین تجربه ای با استارتاپ خود IMVU داشت: ما چند فشار اولیه برای IMVU انجام دادیم که ما را نسل بعدی IM نامید و ما را به طور مثبت با AOL مقایسه کرد. در آن زمان، ما فکر می کردیم که عالی است. حالا، به عقب نگاه می کنم و می ترسم، مقایسه شدن با AOL این روزها چندان عالی نیست، و IM یک شکل بسیار ضعیف از گفتگو و ارتباط در نظر گرفته می شود. وقتی نهایتا به صورت واقعی راه اندازی شد، باید آن اشتباه اولیه را جبران می کردیم.
همانطور که در بالا بحث کردیم، این مسئله ای است که می توانید با جدا کردن راه اندازی محصول خود از راه اندازی بازاریابی خود و آزمایش دقیق مفهوم خود قبل از باز کردن آن برای مخاطبان بزرگتر، از آن جلوگیری کنید.
چگونه بازار مربی شخصی خود را راه اندازی کنید (مثال همیشگی ما)
زمان آن فرا رسیده است که آنچه را که در این فصل آموختهایم برای استفاده و طراحی استراتژی راهاندازی برای بازار مربی شخصی که در فصلهای قبلی به عنوان مثال از آن استفاده کردهایم، طراحی کنیم.
قبلاً مشتریان اولیه خود را به عنوان "مادرهای ثروتمند خانه نشین بین 30 تا 50 سال" معرفی می کردید. شما همچنین پیشنهاد ارزش اصلی خود را برای آنها به عنوان "ساده ترین راه برای رسیدن به تناسب اندام" تعریف کردید. مشکلی که شما برای آنها حل می کنید، غلبه بر دشواری شروع است.
این مشکل را می توان با یک بازار حل کرد، اما با یک وبلاگ نیز می توان آن را حل کرد. بنابراین، وبلاگی را راه اندازی می کنید که نکات آموزشی آسانی را برای افرادی که می خواهند تناسب اندام داشته باشند ارائه می دهد. شما مهم ترین کلمات کلیدی را شناسایی می کنید و بر این اساس پست های خود را هدف قرار می دهید. شما همچنین با وبلاگ نویس تناسب اندام که با او همکاری می کنید با پیشنهاد نوشتن یک پست مهمان در وبلاگ او و درخواست از او برای نوشتن پستی برای شما همکاری می کنید. در وبلاگ خود، یک فراخوان برای اقدام ایجاد می کنید تا افراد در لیست پستی شما مشترک شوند.
بعد از اینکه اولین مربیها و برخی جذابیتهای اولیه را با وبلاگ خود وارد کردید، وقت آن است که محصول را برای تعداد کمی از مشتریان عرضه کنید. شما تصمیم می گیرید برای 100 نفر در لیست ایمیل خود یک ایمیل بفرستید و به آنها بگویید که به نسخه بتای اولیه سایت شما دسترسی انحصاری دارند. شما به همه آنها یک کد دسترسی شخصی به سایت می دهید و به آنها قول تخفیف 50٪ در اولین رزرو خود را می دهید.
شما از نزدیک موفقیت بازار خود را با ردیابی اینکه چه تعداد از این افراد در نهایت از سایت شما بازدید می کنند و رزرو می کنند، اندازه گیری می کنید. اگر به اندازه کافی بازدیدکننده ندارید، به افراد بیشتری ایمیل می زنید تا زمانی که تعداد کافی داشته باشید. شما با برخی از آنها تماس می گیرید تا از آنها در مورد تجربه خود بپرسید. بر اساس بینشهای حاصل از این بحثها، چند تنظیمات را در فیلترهای خود انجام میدهید و عبارت صفحه فرود خود را کمی تغییر میدهید.
پس از چند آزمایش اولیه، به این نتیجه میرسید که بازخورد اولیه امیدوارکننده به نظر میرسد، هر سومین بازدیدکننده در نهایت در سایت شما رزرو میکنند شما تصمیم می گیرید که زمان انتشار سایت برای مخاطبان بیشتر است.
از آنجایی که شما فقط در یک شهر راه اندازی می کنید، واقعاً برای رسیدن به روزنامه های ملی اهمیتی ندارید. از آنجایی که مخاطبان شما چندان علاقه ای به فناوری یا استارت آپ ها ندارند، از وبلاگ های فناوری عبور می کنید.
در عوض، شما فقط بر روی بزرگترین روزنامه شهر خود تمرکز می کنید. شما تصور می کنید که مخاطبان هدف شما هنوز مجلات کاغذی را می خوانند، و این روشی موثر برای جلب توجه آنها است. در کنار روزنامه، یک نسخه آنلاین هم در نظر بگیرید. از آنجایی که داستانی در مورد یک بازار برای مربیان شخصی ممکن است جذاب باشد، شما آماری را به دست می آورید که نشان می دهد افرادی که از مربیان شخصی استفاده می کنند چقدر سالم تر هستند و استفاده از چنین خدماتی چقدر می تواند بر زندگی افراد تأثیر بگذارد، داستان را با یک اینفوگرافیک ساده همراه کنید. شما موفق می شوید این داستان را از طریق یکی از دوستان خود برای خبرنگاری که می شناسید مطرح کنید و آنها قول می دهند داستانی بنویسند که در آن سایت شما نیز ذکر شده باشد.
شما همچنین از شراکتی که با یک باشگاه ورزشی محلی ایجاد کرده اید، استفاده می کنید. با هم تصمیم می گیرید که هرکسی که یکی از مربیان باشگاه را از طریق سایت رزرو می کند، در اولین رزرو خود 50 درصد تخفیف دریافت کند و ارائه دهنده مجبور نیست هزینه های شما را از آن رزرو بپردازد. باشگاه همچنین قول میدهد که یک خبرنامه ایمیلی درباره راهاندازی شما برای اعضای خود ارسال کند و پوستر شما را در تابلوی اعلانات خود قرار دهد. شما معامله مشابهی با شریک وبلاگ نویس تناسب اندام خود انجام می دهید.
در زمان راه اندازی، موارد زیر را انجام دهید:
⚫ شما یک ایمیل یا پیامک برای همه افراد موجود در لیست خود ارسال می کنید و آنها را از راه اندازی مطلع کنید.
⚫ باشگاه ورزشی یک پیامک یا تراکت در مورد راه اندازی شما ارسال نماید.
⚫ روزنامه محلی، مقاله شما را منتشر کند.
⚫ دوست وبلاگ نویس شما یک پست در مورد راه اندازی شما منتشر می کند.
در مجموع، این فعالیت ها احتمالا برای آوردن نقدینگی اولیه بازار آنلاین شما کافی است، بازار آنلاین شما اکنون دارای یک گروه کوچک اما اختصاصی از کاربران اولیه است. تبریک می گویم، شما شروع خوبی دارید! با این حال، این تازه آغاز راه است. اکنون باید نحوه مقیاس بندی را دریابید.
خلاصه این مقاله
در این فصل، شما یاد گرفتید که چگونه مشتریان اولیه خود را پیدا کنید، آنها را وادار به استفاده از محصول خود کنید و چگونه بازاریابی بزرگتری انجام دهید.
کلید ایجاد پایگاه مشتری اولیه خود این است که قبل از راه اندازی یک لیست ایمیل یا شماره تماس شروع کنید. شما می توانید افراد را یا با عضویت انجمن های موجود یا ایجاد انجمن توسط خود پیدا خواهید کرد.
شما در ابتدا نباید مارکت پلیس خود را با سروصدای زیاد راه اندازی کنید، در عوض، اجازه دهید گروه کوچکی از مشتریان ابتدا از بازار شما استفاده کنند و روند خود را با آنها آزمایش کنید. تنها زمانی که مطمئن شدید که مفهوم شما به خوبی کار می کند، باید به سمت راه اندازی بازاریابی بزرگتر حرکت کنید.
علاوه بر لیست ایمیل، پیامک و تماس، چندین کانال وجود دارد که می توانید در طول راه اندازی از آنها استفاده کنید، برخی از موارد رایج عبارتند از مطبوعات، اینفلوئنسرها و شبکه های اجتماعی.
ثبت نظر