ما میخواهیم روی سئوی داخل صفحه on-page زمان بگذاریم، زیرا کلمات کلیدی خوب بدون اینکه هوشمندانه آنها را در استراتژی on-page خود بگنجانیم، هیچ ارزشی ندارند. در واقع، تحقیق کلمات کلیدی ما تقریباً تمام جنبههای استراتژی سئوی on-page ما را هدایت و راهنمایی میکند.
بهینه سازی کلمات کلیدی در داخل صفحه
تاریخ بروزرسانی: 24 بهمن 1402
فصل پنجم از راهنمای جامع تحقیق کلمات کلیدی SEO
حالا که لیست خوبی از کلمات کلیدی داریم که می خواهیم برای آنها رتبه بندی کنیم و حول آن محتوا ایجاد کنیم، کمی به سمت بهینه سازی در صفحه (on-page) قدم برمیداریم.
ما میخواهیم روی سئوی داخل صفحه on-page زمان بگذاریم، زیرا کلمات کلیدی خوب بدون اینکه هوشمندانه آنها را در استراتژی on-page خود بگنجانیم، هیچ ارزشی ندارند. در واقع، تحقیق کلمات کلیدی ما تقریباً تمام جنبههای استراتژی سئوی on-page ما را هدایت و راهنمایی میکند.
برای اینکه رتبه بالاتری کسب کنیم و رضایت بازدیدکنندگان خود را جلب کنیم، دقیقاً چگونه کلمات کلیدی خود را در محتوا (و HTML) گنجاندهایم؟
چگونه هدف کلمات کلیدی بر سئوی on-page تأثیر میگذارد
تصور کنید می خواهیم برای عبارت کلیدی "مبلمان دست دوم" بهینه سازی کنیم. می نشینیم تا شروع به نوشتن کنیم، اما به زودی متوجه می شویم که هیچ ایده ای نداریم که مردم هنگام جستجوی "مبلمان دست دوم" چه انتظاری دارند. در اینجا چندین هدف جستجوی احتمالی وجود دارد:
✔️ آیا تصاویری از مبلمان دست دوم می خواهند؟
✔️ آیا می خواهند مبلمان دست دوم را تعمیر کنند؟
✔️ آیا می خواهند مبلمان دست دوم خریداری کنند؟
خوشبختانه، گوگل به ما خواهد گفت. تنها کاری که باید انجام دهیم این است که به صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) نگاه کنیم.
با توجه به نتایج جستجو، ترکیبی از اهداف کاربران را مشاهده می کنیم. با این حال، دو نتیجه اول در مورد خرید مبلمان دست دوم هستند. این یک سیگنال واضح از گوگل است که محتوای مربوط به خرید مبلمان دست دوم مورد توجه بسیاری از افراد است.
اگر می خواهیم برای این کلمه کلیدی رتبه بالایی کسب کنیم و برای این قصد خاص بهینه سازی کنیم، شانس بسیار بهتری خواهیم داشت. بهینه سازی برای تصاویر مبلمان دست دوم یا صفحات اطلاعات عمومی نیز ممکن است کارساز باشد، اما نباید انتظار داشته باشیم که برای آن نوع محتوا برای این جستجوی خاص در رتبه های برتر قرار گیریم.
برای دریافت سرنخ دیگری در مورد هدف، می توانیم به جستجوهای مرتبط با گوگل نیز نگاه کنیم. در اینجا چیزی است که پیدا کردیم:
باز هم، بسیاری از جستجوهای مرتبط بر خرید و خرید مبلمان معیوب و دست دوم تمرکز دارند. اگر می خواهیم برای "مبلمان دست دوم" رتبه بندی کنیم، بهتر است محتوایی ایجاد کنیم که این هدف را برآورده کند. استفاده از Google SERPs برای تعیین هدف کلمات کلیدی نه تنها می تواند نوع محتوایی را که باید ایجاد کنیم، بلکه قالب محتوا را نیز به ما نشان دهد.
در اینجا یک نمونه SERP برای عبارت کلیدی "شفق های شمالی" آورده شده است. به برجستگی نتایج اطلاعاتی و تصویری توجه کنید. به وضوح، گوگل به ما نشان می دهد که اطلاعات آموزشی و تصاویر فرمت های مناسبی برای این جستجوی خاص هستند.
کلیک کردن و بررسی صفحات دارای رتبه برتر نیز میتواند سرنخهایی را در مورد نوع محتوایی که گوگل انتظار دارد برای برآوردن هدف خاص کاربر در اختیار ما قرار دهد. به عنوان مثال، با استفاده از عبارت کلیدی "لباس موتورسیکلت با محافظ"، می بینیم که نتیجه برتر (با هدف خرید) یک صفحه تجارت الکترونیکی با مجموعهای از لباس ها به همراه سبد خرید است.
بدیهی است افرادی که از این عبارت کلیدی استفاده می کنند به دنبال موارد زیر هستند:
✔️ مجموعهای از لباس های موتورسیکلت
✔️ تصاویر هر لباس
✔️ امکان خرید
میتوانیم ادامه دهیم، اما اگر میخواهیم رتبه خوبی داشته باشیم، عاقلانه است که محتوایی ایجاد کنیم که به طور مشابه بتواند این هدف را برآورده کند، امیدوارم با محتوایی بهتر اینکار انجام شود!
اهمیت هدف
"با مشاهده تغییر عظیمی که در چند سال گذشته با ادامه افزودن الگوهای رابط کاربری SERP بیشتر و بیشتر توسط گوگل رخ داده است، به دست آوردن کلیک های بیشتر و بیشتر... درک دقیق ظاهر نتایج به بخشی حیاتی از فرآیند تحقیق تبدیل شده است.
بدون در نظر گرفتن این موضوع... یک متخصص سئو می تواند ساعت ها، انرژی و پول زیادی را برای سرمایه گذاری در رتبه بندی برای اصطلاحاتی که ترافیکی ایجاد نمی کنند، صرف کند. به همین دلیل، هنگام ارزیابی اصطلاحات برای یک کمپین متمرکز بر سئو، اکنون بیشتر به کلیک های تخمینی و حتی سطح تکرار برای یک عبارت توجه می کنم - یعنی اینکه جستجوگر با توجه به نتایج نمایش داده شده، احتمالاً چند بار جستجوی خود را تغییر می دهد تا آن را به جایی که واقعاً می توانم صفحه ای را رتبه بندی کنم و کلیک به دست بیاورم."
گنجاندن کلمات کلیدی در صفحه وب
اینجاست که تمام تلاش سخت ما شروع به ثمر دادن می کند. ما میخواهیم از تمام تحقیقات ارزشمند کلیدواژهای که انجام دادهایم برای ایجاد یک محتوای بهینه استفاده کنیم. برای انجام این کار، همه چیزهایی را که آموختهایم گرد هم میآوریم. ما به موارد زیر نیاز خواهیم داشت:
✔️ یک کلمه کلیدی اصلی
✔️ کلمات کلیدی ثانویه
✔️ کلمات کلیدی مرتبط یا هم معنی
✔️ سوالات کلیدی
✔️ تحقیقات ما در مورد هدف کاربر
تحقیقات ما در مورد هدف کاربر نوع محتوایی را که ایجاد می کنیم، راه حل هایی که برای برآوردن هدف کاربر ارائه می دهیم و حتی شاید چیدمان صفحه را به ما اطلاع خواهد داد. صرف نظر از هدف کاربر، اغلب راههای خاصی برای گنجاندن کلمات کلیدی ما در هر چیدمان صفحهای وجود دارد.
به طور سنتی، روشهای اساسی برای گنجاندن کلمات کلیدی شما عبارتند از:
1- URL: کلمات کلیدی اصلی
2- تگ عنوان (Title tag): کلمات کلیدی اصلی + ثانویه
3- توضیحات متا (Meta description): کلمات کلیدی اصلی + ثانویه + مرتبط/هم معنی
4- عنوان صفحه (Page title): کلمات کلیدی اصلی + ثانویه
5- زیرعنوان ها (Subheadings): کلمات کلیدی سوال محور + ثانویه
6- متن بدنه: کلمات کلیدی اصلی + ثانویه + مرتبط/هم معنی
7- متن جایگزین تصوی (Image alt text): کلمات کلیدی اصلی + ثانویه + مرتبط/هم معنی
نمونه ای از این جایگزاری ها را می توان در گرافیک زیر مشاهده کرد.
توجه داشته باشید که این چیدمان صرفاً یک نمونه است و نباید به عنوان یک دستورالعمل دقیق در نظر گرفته شود. چیدمان و استفاده از کلمات کلیدی شما بر اساس هدف کاربر خاص کلمات کلیدی انتخاب شده شما متفاوت خواهد بود.
اطمینان حاصل کنید که از cannibalization کلمات کلیدی اجتناب کنید. cannibalization به پدیدهای در سئو اشاره میکند که در آن دو یا چند صفحه از یک وبسایت برای یک کلمه کلیدی یا عبارت کلیدی مشابه بهینهسازی میشوند. این اتفاق میتواند به رتبهبندی ضعیفتر صفحات در موتورهای جستجو و کاهش ترافیک ارگانیک وبسایت منجر شود.
معرفی یک ابزار: بهینه سازی کلمات کلیدی با استفاده از Moz Pro
اگر یک حساب کاربری Moz Pro دارید می توانید از ابزار بهینه سازی صفحه (که در کمپین ها قرار دارد) برای کشف فرصت های بهینه سازی کلمات کلیدی خود و همچنین مشاهده پیشنهادات کلمات کلیدی و موضوعات مرتبط استفاده کنید. به سادگی به تب بهینه سازی صفحه بروید و ترکیب URL/کلمه کلیدی مورد نظر خود برای رتبه بندی را وارد کنید.
سایر مقالات
مقاله اصلی: راهنمای جامع تحقیق کلمات کلیدی SEO
مقاله قبل: گروه بندی کلمات کلیدی مرتبط
مقاله بعد: بررسی وضعیت رتبه بندی و دیده شدن کلمات کلیدی
ثبت نظر