بررسی رتبه کلمات کلیدی و دیده شدن | فصل ششم

بررسی و ردیابی کلمات کلیدی به طور کامل، بخشی از تحقیق کلمات کلیدی نیست، اما به تکمیل این فرآیند کمک می کند و می تواند بر فعالیت های آینده تحقیق کلمات کلیدی شما تأثیر بگذارد.

بررسی وضعیت رتبه بندی و دیده شدن کلمات کلیدی

تاریخ بروزرسانی: 28 بهمن 1402
فصل ششم از  
راهنمای جامع تحقیق کلمات کلیدی SEO

بررسی و ردیابی کلمات کلیدی به طور کامل، بخشی از تحقیق کلمات کلیدی نیست، اما به تکمیل این فرآیند کمک می کند و می تواند بر فعالیت های آینده تحقیق کلمات کلیدی شما تأثیر بگذارد.

شاید جمله "رتبه من چطور است؟" به نظر یک سوال ساده می رسد اما متأسفانه پاسخ به این سوال، معمولا به هیچ وجه ساده نیست.

روش های مختلفی برای اندازه گیری  وضعیت دیده شدن کلمات کلیدی وجود دارد که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. بیایید هر کدام را به نوبت بررسی کنیم.

1- رتبه بندی سنتی کلمات کلیدی

این نوع بررسی، ردیابی ارگانیک "کلاسیک" کلمات کلیدی است. تلاش می کند با پرسیدن "رتبه موتور جستجوی من برای یک کلمه کلیدی خاص چیست؟" به سوال عملکرد کلمات کلیدی در سطح فردی پاسخ دهد.

چالش رتبه بندی سنتی کلمات کلیدی این است که انجام آن روی رایانه شخصی یا تلفن برای یک فرد بسیار دشوار است که این موضوع به دلیل مقدار زیاد شخصی سازی در صفحات نتایج جستجو (SERP) است. به عنوان مثال، گوگل تمایل دارد نتایج مختلفی را به افراد بر اساس هزاران عامل مختلف، از جمله نوع دستگاه جستجو (موبایل، رایانه)، محل جستجو، زبان و سابقه مرور نشان دهد. این موضوع باعث می شود تا در اکثر مواقع دو نفر هرگز یک نتیجه "رتبه بندی" مشابه را نبینند، مهم نیست چند بار جستجو کنند.

ابزارهای رتبه بندی سئو سعی می کنند با استفاده از روش های پیشرفته برای شخصی سازی جستجو و شبیه سازی نتایج "میانگین"، این عوامل شخصی سازی را در نظر بگیرند. در حالی که این روش کامل نیست، اما معمولا منجر به تخمین خوبی می شود که در گزارش های ردیابی رتبه مشاهده می کنید.

توجه داشته باشید که کلمات کلیدی "برند" به طور ویژه علامت گذاری شده اند (برند و نام کسب و کار شما)، زیرا شما به طور معمول انتظار دارید که برای اصطلاحاتی که نام تجاری شما را دارند رتبه بالاتری داشته باشید. همچنین می توانید کلمات کلیدی که ردیابی می کنید را با برچسب های مرتبط برچسب گذاری کنید. به عنوان مثال، اگر کلمات کلیدی را ردیابی می کنید که سوال هستند، می توانید برچسب "سوالات" را به کلمات کلیدی خود اضافه کنید. مثال دیگر این است که اگر محصولاتی را در بخش های بسیار متفاوتی مانند کفش و چتر می فروشید، می توانید تمام کلمات کلیدی مرتبط با کفش را برچسب گذاری کنید و آنها را از چترها جدا کنید تا وضعیت رتبه بندی خود را فقط برای محصولات کفش خود ببینید.

ابزار پرطرفداری که متخصصان سئو برای پیگیری وضعیت دیده شدن کلمات کلیدی استفاده می کنند، کنسول جستجوی گوگل (GSC) است. در GSC، آنها به جای گزینه رتبه بندی از اصطلاح "average position" استفاده می کنند.

بررسی رتبه کلمات کلیدی

به گفته گوگل، "موقعیت" یک معیار تخصصی است که تلاش می کند نشان دهد " یک لینک مشخص تقریباً در کجا روی صفحه دیده شده است، نسبت به نتایج دیگر در صفحه SERP. در کنسول جستجو، این معیار به عنوان موقعیت متوسط نشان داده می شود، که ارزش موقعیت را برای همه نمایش ها بصورت میانگین نشان می دهد."

ممکن است موضوع پیچیده به نظر برسد اما نگران نباشید، اکثر افراد در این مرحله سردرگم هستند.

در حالی که مستندات خود گوگل برای نحوه محاسبه موقعیت می تواند گیج کننده باشد، و گاهی اوقات گزارش ها ممکن است چندان مفید به نظر نرسند، اما سرچ کنسول گوگل تعدادی موارد استفاده خوب دارد. به عنوان مثال، می توانید موقعیت هر کلمه کلیدی را بر اساس صفحه، عبارت جستجو، کشور و دستگاه مرتب و فیلتر کنید که بسیار مفید است.

2- ردیابی رتبه محلی

 اگر کلمات کلیدی شما هدف جستجوی محلی دارند، ردیابی رتبه بندی به طور کلی کاملاً متفاوت است. این موضوع به این دلیل است که کلمات کلیدی با هدف محلی می توانند بر اساس شهر، کد منطقه و حتی محله رتبه بندی های متفاوتی داشته باشند.

چگونه می دانید که کلمات کلیدی شما هدف محلی دارند؟ به طور معمول، اگر یک کلمه کلیدی یک Local Pack در گوگل یا هر نوع نتیجه دیگری را که بومی سازی شده است، ایجاد می کند (نمایش کسب و کارها بر روی نقشه)، این اغلب نشان دهنده این است که گوگل فکر می کند این کلمه کلیدی هدف محلی دارد. جای تعجب نیست که بسیاری از کلمات کلیدی "رستوران" ما همانطور که در اینجا مشاهده می شود، یک Local Pack را راه اندازی می کنند که نشان دهنده هدف محلی است.

رتبه بندی محلی

(توجه داشته باشید که همه کلمات کلیدی با هدف محلی بر اساس شخصی سازی کاربر، برای همه افراد Local  Pack  را نمایش نمی دهند)

اگر شما فروشگاه های فیزیکی در این بازارهای محلی دارید (برای مثال یک فروشگاه موتور یا حتی یک فروشگاه محلی با تنها یک شعبه) یک راه حل برای یافتن رتبه محلی که کلمات کلیدی را ردیابی کند، می تواند ایده خوبی باشد. ردیابی رتبه محلی به معنای ردیابی کلمات کلیدی در مکان های مختلف است، بنابراین می توانید ببینید که رتبه بندی شما با توجه به فاصله چگونه تغییر می کند.

با تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی در سطح شهر و محله، می توانیم هم مشکلات و هم فرصت‌هایی را ببینیم که با استفاده از یک سیستم رتبه‌بندی جهانی غیرشخصی نمی‌توانستیم ببینیم.

تحقیق کلمات کلیدی محلی

"تحقیق کلمات کلیدی، تحقیقات بازار برای مشاغل محلی است. درک تقاضا در مقیاس وسیع می تواند به شما کمک کند تا تقاضا برای محصولات و خدمات را در سطح محلی تجزیه و تحلیل کنید. تحقیق کلمات کلیدی برای اطمینان از اینکه کسب و کار محلی شما تبلیغات را به زبان مشتریان ارائه می دهد، بسیار مهم است. یافته های شما می تواند بر همه چیز تأثیر بگذارد، از برندسازی شرکت شما تا نحوه بهینه سازی وب سایت خود، دسته بندی هایی که برای لیست های کسب و کار محلی خود انتخاب می کنید، محتوایی که منتشر می کنید و حتی آنچه در حساب های رسانه های اجتماعی خود در مورد آن صحبت می کنید. تحقیق کلمات کلیدی می تواند تولید محتوای تصویری و ویدیویی را نیز تقویت کند. در زمینه کسب و کار محلی، تحقیق کلمات کلیدی شما را از حدس و گمان به سمت دانستن بهترین راه برای خدمت به جامعه خود سوق می دهد."

3- شاخص های رتبه

ردیابی رتبه هر کلمه کلیدی به صورت جداگانه می تواند مفید باشد، به خصوص اگر کلمه کلیدی حجم بالایی داشته باشد، اما اگر نیاز به ردیابی هزاران (یا ده ها هزار) کلمه کلیدی به طور همزمان دارید چه کاری باید انجام داد؟

در این حالت داده های فردی بسیار با خطا همراه می شوند، استفاده از شاخص های رتبه بندی مفيد است که حول کلمات موضوعی گروه بندی شده و رتبه بندی چندین کلمه کلیدی مشابه را در یک معیار واحد و مفید ترکیب می کنند.

به عنوان مثال، فرض کنید می خواهیم این کلمات کلیدی را در موضوع "لباس موتورسیکلت" خود ردیابی کنیم. به جای نگاه کردن به کلمات کلیدی جداگانه، می خواهیم ببینیم که وب سایت ما به طور کلی برای این موضوع چگونه عمل می کند. اگر به سادگی میانگین این رتبه بندی ها را بگیریم، ممکن است نموداری مانند این داشته باشیم:

شاخص های رتبه بندی

این یک شروع خوب است. می توانیم ببینیم که میانگین موقعیت ما برای "لباس موتورسیکلت" در طول زمان چه تغییری داشته است. اگر می خواهید این نوع تجزیه و تحلیل را حتی ارزشمندتر کنید، می توانیم چند کار انجام دهیم:

1- صدها یا هزاران کلمه کلیدی دیگر اضافه کنید
2- سایر نقاط داده مانند موقعیت کلمات کلیدی را در نظر بگیرید

نرم افزارهای مختلف ردیابی رتبه سئو همچنین به شما امکان گروه بندی کلمات کلیدی و ردیابی رتبه بندی ها با استفاده از این شاخص ها را می دهند.

4- ردیابی سهم شما از دیده شدن

ردیابی رتبه و شاخص های رتبه ( Share of Voice ) برای اندازه گیری عملکرد کلمات کلیدی خود عالی هستند، اما در نهایت اطلاعات زیادی در مورد اینکه در مقابل رقبا چقدر عملکرد خوبی دارید ارائه نمی دهند. برخی ابزارهای تحلیلی وجود دارند که نشان می دهد که میزان دیده شدن شما برای مجموعه ای از کلمات کلیدی در مقایسه با رقبا چقدر است. در برخی از ابزارها، این موضوع  به عنوان "visibility" شناخته می شود.

ابزارهای مختلف این موضوع را به طور متفاوتی محاسبه می کنند، اما به طور معمول تلاش می کنند نشان دهند که چقدر ترافیک و یا دید در نتایج جستجو از طریق کلمات کلیدی رتبه بندی خود به دست می آورید، اینکار با در نظر گرفتن معیارهایی مانند: موقعیت رتبه بندی،  CTR مورد انتظار،  حجم کلمات کلیدی و ویژگی های SERPمحاسبه می شود.

رتبه بندی نهایی

مدیران اجرایی و مالکان مشاغل دوست دارند به معیارهای ردیابی رتبه نگاه کنند زیرا به آنها در مورد عملکرد اطلاعات می دهد. سئوکاران هوشمند ردیابی رتبه را دوست دارند زیرا فرصت ها را شناسایی می کند. هنگامی که می بینیم برخی از کلمات کلیدی عملکرد خوبی دارند، می تواند نشان دهد که موضوعی است که باید بیشتر آن را بررسی کنیم. وقتی می بینیم که رقبای ما با کلمات کلیدی خود از ما پیشی می گیرند، می تواند باعث شود متوقف شویم و از خود بپرسیم چرا.

سئو به معنای واقعی کلمه با تحقیق کلمات کلیدی شروع می شود، اما تحقیق کلمات کلیدی هرگز به پایان نمی رسد. همانطور که محتوای خود را گسترش می دهید، صفحات خود را بهینه سازی می کنید و دائماً استراتژی خود را ارزیابی می کنید، فرآیند تحقیق کلمات کلیدی شما به افزایش بازدید و سود شما ادامه خواهد داد.

divider
divider

محصولات مرتبط

✍️ تولید محتوا برای سایت ☷ تولید محتوای متنی ☷ تولید محتوای ویدئویی در قالب تیزر، موشن گرافیک و ویدئو 360 ☷ تولید محتوای تصویری ☷ عکاسی صنعتی ☎️ جهت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید
ادامه
✍️ چرا شرکت طراحی سایت پیشگامان دامنه فناوری ؟ ☰ 15 سال سابقه فعالیت + بیش از 500 مشتری ☰ پیاده سازی طراحی سایت با سیستم مدیریت محتوای اختصاصی ☰ مدیریت سریع و آسان سایت بدون نیاز به داشتن دانش فنی ☰ تحویل سریع + قیمت مناسب + بهینه سازی و سئو اولیه ☰ قابلیت نمایش بر روی موبایل (ریسپانسیو) ☰ دوره های آموزش سئو و بازاریابی دیجیتال اولیه رایگان ☎️ جهت مشاوره با ما تماس بگیرید
ادامه
خدمات سئو شرکت پیشگامان دامنه فناوری ☳ خدمات سئو داخلی سایت (On-page Seo) ☳ خدمات سئو تکنیکال ☳ خدمات سئو خارجی سایت (Off-page Seo) ☳ لینک سازی و ریپورتاژ آگهی ☳ تولید محتوا ☳ ساخت تیزر و عکاسی صنعتی ✴️ خدمات سئو داخلی برای سایت های با CMS وردپرس و پیشگامان انجام می شود.
ادامه
خدمات مشاوره دیجیتال مارکتینگ پیشگامان ✔️ تجزیه و تحلیل مخاطبان و بازار ✔️ بررسی و آنالیز رقبا ✔️ تدوین استراتژی تبلیغات اینترنتی ✔️ انتخاب رسانه تبلیغاتی مناسب ✔️ اندازه‌گیری و بهبود وضعیت تبلیغات جهت مشاوره اولیه رایگان با ما تماس بگیرید
ادامه
⚡ ساخت اپلیکیشن اختصاصی اندروید و iOS و وب اپلیکیشن ✒️ کدنویسی و رابط کاربری اختصاصی ✒️ قابل انتشار بر روی بازار، مایکت و گوگل پلی ✒️ مدیریت آسان و سریع ✒️ قابلیت پیاده سازی موارد درخواستی ◀️ مشاوره رایگان + یکسال پشتیبانی رایگان ☎️ جهت مشاوره با ما تماس بگیرید
ادامه

ثبت نظر