چگونه در سال 2023 یک فروشگاه آنلاین مارکت‌پلیس بسازیم✔️ویژگی های اصلی و برآورد هزینه

آیا ایده ای برای ساخت یک پلت فرم فروش آنلاین دارید؟ راهنمای دقیق ما در مورد نحوه ایجاد یک بازار مارکت پلیس آنلاین را بخوانید و زمان تقریبی توسعه و برآورد هزینه را بدست آورید.

چگونه در سال 2023 یک فروشگاه آنلاین مارکت‌پلیس بسازیم

ویژگی های اصلی و برآورد هزینه

اقتصاد اشتراکی (در پایین بصورت کامل توضیح داده ایم) در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. این مفهوم در مورد به اشتراک گذاشتن دارایی‌هایی است که شما مالک آنها هستید، اما در حال حاضر از آنها استفاده نمی‌کنید و آنها را با افرادی که به آنها نیاز دارند به اشتراک می‌گذارید. تبادل کالاها و خدمات ایده‌ جدیدی نیست، با این حال، انقلاب دیجیتال باعث شده که اقتصاد به اشتراک‌گذاری از طریق وبسایت‌های بازار فروش آنلاین بین‌المللی شود.

در سال ۲۰۰۷، دو جوان به نام‌های برایان چسکی و جو گبیا به سان فرانسیسکو نقل مکان کردند تا به عنوان بخشی از این صنعت فناوری در حال توسعه فعالیت کنند. آنها به سختی می‌توانستند اجاره خانه خود را پرداخت کنند، بنابراین شروع به یافتن ایده‌ای برای کسب درآمد سریع کردند. در این دوره، کنفرانس طراحی صنعت‌ها در شهر آنها برگزار شد. برایان و جو تصمیم گرفتند تا تخت‌های بادی و سرویس صبحانه را در آپارتمان اجاره‌ای خود به شرکت‌کنندگان کنفرانس که نتوانسته بودند هتل رزرو کنند، ارائه دهند. سه مشتری به سرعت درخواست رزرو کردند و این نشان داد که به اشتراک گذاشتن فضای آزاد در یک آپارتمان یا خانه ممکن است یک راه خوب برای کسب درآمد جانبی باشد. با این شروع ساده، ایده برایان چسکی و جو گبیا به یکی از موفق‌ترین استارتاپ‌های دوران ما یعنی ایر ان بی  (Airbnb) تبدیل شد. (این استارتاپ تا حدود زیادی مشابه جاباما، جاجیگا و اتاقک در ایران است)

وبسایت‌های مارکت پلیس جهانی شناخته شده، بسیاری از روندهای مدرن تجارت الکترونیک را الهام بخشیده‌اند و هیجان اقتصاد به اشتراک‌گذاری بسیاری از کارآفرینان را درگیر کرده است تا به دنبال ایجاد یک بازار جدید باشند. اگر شما نیز در میان این افراد هستید، باید به شما هشدار دهیم که این مسیر طولانی و پرچالش است. با این حال، داشتن یک مشاور فنی قابل اعتماد و باتجربه به شما کمک خواهد کرد تا به موفقیت دست یابید.

مارکت‌پلیس

در این مقاله، به شما دستورالعمل‌های دقیقی برای راه‌اندازی یک وبسایت مارکت پلیس آنلاین و ورود به دنیای جذاب استارتاپ‌ها ارائه خواهیم داد.

مارکت پلیس یا بازار فروش آنلاین چیست؟

یک بازار فروش آنلاین یا مارکت پلیس به ارائه‌دهندگان کالا و خدمات این امکان را می‌دهد تا این کالا و خدمات را مستقیما به مشتریان خود ارائه دهند. ویژگی کلیدی و اصلی یک بازار مانند Airbnb، مدل کسب و کار همتا به همتا یا P2P است. این به معنای آن است که هر کسی (لازم نیست الزما یک سازمان باشد) می‌تواند به عنوان ارائه دهنده و مشتری عمل کند و بین این نقش‌ها جابجا شود.

اقتصاد اشتراکی (sharing economy) چیست؟

اقتصاد اشتراکی یک مفهوم نوین در حوزه اقتصاد است که بر اساس آن، مردم و شرکت‌ها به جای اینکه کالاها و خدمات را خود تامین کرده و در اختیار دیگران قرار دهند، آنها را از تامین کنندگان شخص ثالت تهیه می کنند و آن‌ها را با دیگران به اشتراک می‌گذارند و تا افرادی که به دنبال دریافت خدمات هستند، بر اساس نیاز خود، از آنها درخواست می کنند. در این رویکرد، کسب‌وکارها با ایجاد یک بستر اینترنتی یا اپلیکیشن، امکان به اشتراک گذاری خدمات و محصولات را برای مصرف‌کنندگان فراهم می‌کنند.

مزایای اصلی این رویکرد کاهش هزینه‌های اقتصادی برای مصرف‌کنندگان، کاهش تولید پسماندها، بهبود دسترسی به خدمات و محصولات و افزایش استفاده از منابع بهینه و پایدار می‌باشد. به عنوان مثال، در این رویکرد شما می‌توانید خودروی خود را با دیگران به اشتراک بگذارید (مانند اسنپ)، ابزارآلات صنعتی خود را اجاره دهید یا از پلتفرم‌های اجاره خانه و ویلا (مانند اتاقک و جاباما) استفاده کنید.

کسب و کار بازار فروش آنلاین: چرا باید آن را شروع کنید؟

عبارت‌های بازار فروش آنلاین و فروشگاه آنلاین اغلب به صورت متقابل استفاده می‌شوند. با این حال، آنها مترادف نیستند.

✔️ مارکت پلیس یک سرویس واسط است که فروشندگان و خریداران را به یکدیگر متصل می‌کند.
✔️ برخلاف یک فروشگاه آنلاین که محصولات را از یک تولیدکننده یا توزیع کننده به خریدار ارائه می‌دهد، مارکت پلیس، بستری برای چندین تولیدکننده یا توزیع کننده فراهم می‌کند تا همزمان اجناس خود را بفروشند.

طبیعتا خرده‌فروشان یا تولید‌کنندگان با گسترش و شروع کسب و کار خود در بازار فروش آنلاین، زمینه‌های بیشتری را برای توسعه و تنوع محصولات فراهم کنند. این امر به این صورت می‌تواند عمل کند:

بگذارید بگوییم شما یک کارگاه صنایع چوب دارید که مبلمان منحصر به فردی را تولید می‌کند. شما تصمیم می‌گیرید کسب و کار خود را گسترش دهید و فروش آنلاین داشته باشید. هنگام تحقیق در بازار، متوجه می‌شوید که بسیاری از کسب و کارهای دیگر نیز در این زمینه آماده هستند که محصولات یا خدمات خود را به صورت آنلاین ارائه دهند، اما به یک پلتفرم برای این کار نیاز دارند.

اگر تصمیم بگیرید یک بازار فروش آنلاین برای معرفی و فروش صنایع چوبی منازل بسازید، می‌توانید با یک تیر دو نشان بزنید:

۱. با دسترسی به بیشترین تعداد مشتریان بالقوه آنلاین، فروش خود را افزایش دهید.
۲. یک مارکت پلیس بسازید که سایر کسب‌وکارها بتوانند خدمات خود را در آن تبلیغ کنند.

یک مارکت پلیس منبع جایگزینی برای کسب درآمد با پتانسیل بالای مقیاس‌پذیری است. می‌توانید به یک کسب‌ و کار کاملاً دیجیتال تبدیل شوید یا با رشد کارگاه چوب خود، در یک وب‌سایت بازار فروش آنلاین فعالیت داشته باشید، انتخاب با شماست.

مارکت‌پلیس

چنین پلتفرمی به نیازهای دو گروه از کاربران، یعنی خریداران و فروشندگان، پاسخگو است و هر دو دلایل خوبی برای انتخاب خدمات شما دارند.

✔️ پیوستن به یک وب‌سایت مارکت پلیس برای یک کسب و کار به چند دلیل خوب است اگر به دنبال فروش آنلاین هستند:
✔️ نیازی به استخدام توسعه‌دهندگان مجرب برای طراحی و ساخت یک بازار فروش آنلاین نیست
✔️ نیازی به پشتیبانی و نگهداری وب‌سایت نیست
✔️ نیازی به پرداخت هزینه‌های تبلیغاتی و کمپین‌های بازاریابی نیست
✔️ جریان پایداری از خریداران بالقوه وجود دارد

واضح است که بیشتر مالکان کسب و کارهای کوچک ترجیح می‌دهند یک راه ساده، سریع و ارزان برای شروع فروش آنلاین داشته باشند. و در بیشتر موارد، پیوستن به یک بازار فروش آنلاین برای خدمات یا محصولات، انتخاب خوبی خواهد بود.

خریداران نیز دلایل خوبی برای خرید از یک وب‌سایت مارکت پلیس دارند:

✔️ انتخاب گسترده‌تر برند‌ها و محصولات در یک پلتفرم واحد
✔️ امکان ارتباط و انجام معاملات آسان
✔️ سیاست‌های یکپارچه برای پرداخت و ارسال
✔️ سامانه مرکزی برای بررسی محصولات و/یا فروشندگان

در سال ۲۰۲۰، شرکت Forrester اعلام کرد که یک سوم کل معاملات در ایالات متحده آمریکا از طریق تجارت الکترونیکی صورت می‌گیرد و ۶۳ درصد از آن از طریق وب‌‌سایت‌های مارکت پلیس است.

همانطور که می‌بینید، فروشندگان و خریداران از مزایای برنامه‌های مارکت پلیس بهره‌مند می‌شوند. تنها مشکل ممکن است کمبود پلتفرم‌های تخصصی باشد، اما با این وجود بازهم تقاضا بسیار بالا است.

ممکن است در منطقه شما یک پلتفرم مرکزی برای خرید و فروش مبلمان جدید و دست دوم وجود ندارد.
ممکن است در منطقه شما یک پلتفرم برای خرید و فروش محصولات و خدمات حیوانات خانگی وجود ندارد.
ممکن است در منطقه شما پلتفرمی برای خرید و فروش در سایر زمینه‌ها نیز وجود ندارد که می‌توانید آنها را نام ببرید.

در اینجا شما می‌توانید وارد بازی شوید. ساختن کسب و کار مارکت پلیس به معنای پاسخ مثبت به تقاضای موجود با یک راه‌حل خوب و دقیق است. بیایید ببینیم چگونه یک بازار فروش آنلاین بسازیم و به این هدف دست یابیم.

ما دو عامل اصلی را برای راه‌اندازی یک مارکت‌پلیس عنوان می‌کنیم: مرحله کشف و مرحله توسعه برنامه. همچنین بر روی هزینه و زمان لازم برای ورود به بازار نیز تمرکز خواهیم کرد.

فاز ۱- کشف

یکی از ویژگی‌های مفید اقتصاد اشتراکی این است که به طور حرفه‌ای هرکسی می‌تواند با یک ایده بازاریابی وارد بازار شود و موفق شود. به عنوان مثال، شروع Airbnb با حل مشکلی که خود موسسان داشتند آغاز و به شرکتی که در ۹۹٪ کشورهای جهان فعالیت می‌کند، تبدیل شد. موسسان بازار Fiverr به دنبال جایگزینی برای کارهای اداری روزانه بودند و در نهایت به میلیون‌ها نفر کمک کردند تا پروژه‌هایی با دستمزد خوبی پیدا کنند که با سبک زندگی آنها مرتبط باشد. این به معنی این نیست که شما باید این موفقیت را تکرار کرده و بازار فروش آنلاین دیگری مانند Fiverr بسازید. بلکه دقیقا برعکس این است.

این سوال ساده را پاسخ دهید: مشکلی که می‌خواهید برای خودتان حل کنید چیست؟

اگر شما یک نجار هستید و قصد دارید مبلمان منحصر به فرد خود را تولید کنید، احتمالاً به دنبال یک بستر برای فروش کالاهای خود هستید. شما می‌توانید یک بازار فروش آنلاین برای مشتریانی که می‌خواهند خانه‌های خود را مبله و تزئین کنند بسازید. به همراه فروش مبلمان خود، می‌توانید تولیدکنندگان دیوارهای چوبی، پرده، پوشش تختخواب و ظروف را دعوت کنید تا محصولات خود را در پلتفرم شما بفروشند. به این ترتیب، مشکل خود (فروش محصولات) را حل می‌کنید، و به مشکل مشابه دیگر صاحبان کسب و کارها نیز کمک خواهید کرد و تقاضای مشتریانی که می‌خواهند تغییری در خانه خود ایجاد کنند را نیز رفع می‌کنید. تنها کافیست یک وب‌سایت بازار فروش آنلاین بسازید.

داشتن یک ایده ضروری است، اما اولین قدم شما باید اعتبارسنجی و اثبات ارزش آن باشد. این مرحله در فاز کشف انجام می‌شود. شما می‌توانید مراحل مربوط به فاز کشف را به تنهایی پیموده یا یک تیم مشاوره را استخدام کنید. استخدام یک تیم به شما کمک می‌کند که بیشترین بهره را از تحقیقات ببرید و تصمیماتی را بر اساس داده‌های موثق بگیرید تا یک وب سایت بازار فروش آنلاین ایجاد کنید که درآمدزایی مناسبی داشته باشد.

بیایید مراحلی که باید در طول فاز کشف طی کنید را مرور کنیم.

مرحله ۱- ایجاد بوم کسب و کار

بوم کسب و کار، یک قالب است که در مرحله برنامه‌ریزی کسب و کار دیجیتال جدید خود باید آن را پر کنید. این قالب به شما کمک می‌کند تا پاسخ های مهم را پیدا کنید، از گرفتن تصمیمات تصادفی جلوگیری کنید و دید واضحی از پلتفرمی که قصد ساخت آن را دارید به دست آورید.

بوم کسب و کار، اطلاعاتی را درباره پلتفرم شما، کاربران آن، هزینه‌ها و منابع درآمدی برای استارتاپ شما خلاصه می‌کند. تحقیقات خود را انجام داده و با هم‌فکری موسسان یا مشاوران خارجی، به پاسخ دادن به سوالات زیر بپردازید:

  • business model canvas چه مزایایی را در اختیار دارید؟

    مشکل واقعی را فرموله کنید و چگونگی حل آن را با برنامه خود تعریف کنید. از آنجایی که در مورد یک بازار دو طرفه صحبت می‌کنیم، شما باید مشکل و راه‌حل را برای هم فروشندگان و هم خریداران محتمل تعریف کنید.

  • business model canvas همکاران شما چه کسانی هستند؟

    تمامی همکاری‌هایی را که برای راه‌اندازی کسب و کار خود نیاز دارید توصیف کنید. حالا زمان آن رسیده است که در مورد هم‌بنیان‌گذاران، تیم توسعه، فروشندگان، تامین‌کنندگان و غیره فکر کنید.

  • business model canvas چه منابعی در اختیار دارید؟

    درباره منابع مالی که در اختیار دارید به همراه منابعی که می‌توانید از آنها استفاده کنید، مانند املاک و مستغلات، تجهیزات و حمل و نقل فکر کنید.

  • business model canvas مشتریان شما کی هستند؟

    شما باید با دو گروه اصلی از کاربران خود برخورد کنید. هر یک از آنها را با جزئیات مورد نیاز توصیف کنید. مطمئن شوید که پرسنل خریدار خود را تعریف و نیازها و خواسته‌های خریداران را قبل از ساختن وب سایت بازار آنلاین مشخص کرده‌اید.

  • business model canvas چه فعالیت هایی به شما در جذب مشتریان کمک می‌کند؟

    در اینجا، وظیفه اصلی شما پیدا کردن راه حل برای مسئله مرغ و تخم مرغ است. اول کدام گروه کاربران را جذب خواهید کرد؟ فروشندگان یا خریداران؟ استراتژی کدامیک در مورد شما بهتر کار خواهد کرد؟ شما تصمیم می‌گیرید.

  • business model canvas با مشتریان چگونه برخورد می‌کنید؟

    حمایت از مشتریان در طول تجربه کاری آنها در مارکت پلیس به همان اندازه که جذب آنها مهم است اهمیت دارد. قبل از ایجاد بازار فروش آنلاین، برنامه‌ریزی ارتباطات خود با کاربران پلتفرم را انجام دهید.

  • business model canvas کانال‌هایی که می‌توانید با کاربران خود از طریق آنها در ارتباط باشید چیست؟

    دستگاه‌ها، شبکه‌های اجتماعی، وب‌سایت‌های خبری و خدمات پخش آنلاین که گروه مخاطبان هدف شما از آنها استفاده می‌کنند را تعریف کنید. با شناخت ترجیحات آنها، می‌توانید به راحتی به آنها دسترسی پیدا کنید.

  • business model canvas ساختار هزینه‌های شرکت شما چیست؟

    قبل از ایجاد یک بازار فروش آنلاین، هزینه‌های ساخت آن را پیش‌بینی کنید. در نظر داشته باشید که هزینه‌های عملیاتی، حقوق، هزینه‌های توسعه برنامه، هزینه‌های بازاریابی ماهیانه و غیره می‌تواند شامل آن باشد.

  • business model canvas چه رشته‌های درآمدی برای شرکت شما وجود دارد؟

    قبل از ایجاد یک مارکت پلیس، راه‌های کسب درآمد از طریق آن باید بررسی شود. باید فهمید که پول شما از کجا خواهد آمد. علاوه بر مدل‌های سنتی کسب درآمد، به روش‌های جانبی مانند تبلیغات بنری یا مدل لیبل سفید نیز فکر کنید. همچنین، به راه‌های ممکن برای جذب سرمایه‌گذاران در پلتفرم خود نیز فکر کنید.

شما می‌توانید این بوم را چاپ کرده و در جلسه ایده‌پروری خود آن را تکمیل کنید.  

مطالعه بیشتر:       چگونه یک بوم کسب و کار برای ایده‌های اپلیکیشن موبایل بسازیم ✔️

مرحله ۲- تحقیق درمورد رقبا

در یک دنیای ایده‌آل، شما دوست دارید که ایده خود را در یک اقیانوس بزرگ بدون هیچ رقیبی پرورش دهید. اما واقعیت متفاوت است. تقریباً همه چیزی که می‌توانید به آن فکر کنید، قبلاً ایجاد شده است. به همین دلیل، مهم است که رقبای خود را درک کنید. این به شما فرصتی می‌دهد تا بازاری را ایجاد کنید که می‌تواند آنها را شکست دهد.

تحقیق درمورد رقبا شامل چهار مرحله اصلی است:

شناسایی بازارهای مشابهی که خدمات مشابه را ارائه می‌دهند.

بررسی رقبا: بازدید از وب‌سایت‌های آنها، بررسی ویژگی‌ ها و خواندن نظرات کاربران. همچنین بهتر است که به عنوان یک مشتری واقعی چند خرید از آنها انجام دهید. این امر به شما کمک می‌کند تا به راحتی تجربه کاربر را پیمایش کنید و نقاط قوت و ضعف را شناسایی کنید. شناسایی نقاط ضعف خدمات رقبا و تفکر درباره اینکه چگونه پلتفرم بازاریابی شما می‌تواند این نقاط ضعف را از بین ببرد. انجام تجزیه و تحلیل SWOT برای محصول آینده شما جهت شناسایی نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدات.

ممکن است رقیب شما یک بازار فروش آنلاین با همان خدمات نباشد. باید به جای آن به این فکر کنید که مشتریان هدف شما در کجا خرید می‌کنند به عنوان مثال، در مورد بستر تزئینات خانه، شما ممکن است تصمیم به ساخت یک سایت مارکت‌پلیس در این حوزه بگیرید، زیرا در منطقه شما چنین بستری وجود ندارد. اما مردم همچنان برای تزئین و تعمیر خانه خود اقلامی را خریداری می‌کنند. در این صورت، باید تجربه خرید آنها از فروشگاه های آنلاین در سراسر کشور، فروشگاه‌های زنجیره‌ای جهانی، فروشگاه‌های کوچک لوازم و تزئینات خانه، کارگاه‌های خصوصی و غیره را مورد تحلیل قرار دهید.

با داشتن لیستی از فروشگاه‌ها و بسترهایی که مشتریان هدف شما در آنجا خرید می‌کنند، می‌توانید آنها را در تحلیل SWOT خود قرار دهید. باید به وضوح مشخص شود که چرا مردم به سمت بستر مارکت‌پلیس شما جذب می‌شوند.

بررسی رقبا

با تحلیل رقبا، به وضوح در مورد وضعیت بازار موجود آگاه می‌شوید و می توانید برای شروع کار در یک بازار پر از رقابت آماده شوید.

مرحله ۳- اثبات امکان‌پذیری فنی پروژه و برنامه‌ریزی برای اجرا

فرض کنید یک ایده ناب برای ساخت یک بازار فروش آنلاین با چند ویژگی دارید که هیچ کس آنها را پیش‌تر پیاده‌سازی نکرده است. پس از پیاده‌سازی این ویژگی‌ها، شما به رقابت با دیگران پیوسته و بازار را به دست می‌آورید.

اما چقدر احتمال دارد که هیچ کس از چنین ویژگی‌هایی به دلیل ناممکن بودن پیاده‌سازی، استفاده نکرده باشد؟ در صورتی که چنین باشد، شما ترجیح می‌دهید این را از ابتدا بفهمید، پیش از اینکه زمان و هزینه بسیاری برای ساخت بازار آنلاین صرف شود.

در مرحله کشف، تیم مهندسی شما برای بخش‌های بحرانی از ویژگی‌های ساده فنی، نمونه‌های پیش‌نمایشی می‌سازد و امکان‌پذیری آنها را ثابت می‌کند به عنوان مثال، یک بازار فروش آنلاین برای لوازم خانگی دست دوم باید یک ویژگی برجسته داشته باشد، نمایش قیمت کنونی هر دستگاه در فروشگاه های آنلاین مشابه. از نظر شما این مقایسه باید باعث ترغیب بازدیدکنندگان به خرید دستگاه‌های دست دوم به جای دستگاه های جدید شود. همه می‌خواهند در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنند، درست است؟

اما چگونه می‌توانید قیمت کنونی یک دستگاه را از فروشگاه‌های آنلاین دریافت کنید؟ شما قطعاً نمی‌خواهید فروشندگان برای اضافه کردن دستی قیمت‌ها در هنگام لیست‌بندی تحقیق کنند.

از آنجایی که این یکی از ویژگی‌های اصلی بازار شماست اما در این نوع برنامه‌ها رایج نیست، شما باید ثابت کنید که می‌توان آن را پیاده سازی کرد. قبل از شروع فرایند توسعه، تیم مهندسی شما باید یک نمونه پروتوتایپ ایجاد کند که اطلاعات قیمت محصولات مشابه در فروشگاه‌های آنلاین اصلی در منطقه یا کشور شما را جمع‌آوری می‌کند. شما نیازی به هیچ طراحی برنامه یا رابط کاربری ندارید تا بررسی کنید که آیا این امر امکان پذیر است یا خیر. تنها چیزی که نیاز دارید، چند ساعت زمان برای یک برنامه نویس ماهر است.

اگر این کار امکان پذیر است، به سمت ساخت مارکت‌پلیسی که برای آن برنامه‌ریزی کریده‌اید پیش بروید اما اگر این کار امکان پذیر نیست، به دنبال یک ویژگی دیگر یا ایجاد تغییری در ایده خود باشید.

پروتوتایپ‌سازی باعث می‌شود که تیم کشف، درکی از این بدست آورد که چگونه برنامه مورد نظر می‌تواند وارد زندگی کاربران شود. این امر منجر به اتخاذ چندین تصمیم مهم دیگر می‌شود: انتخاب زیرساخت فناوری و ادغام‌های شخص ثالث برای ساخت بازار فروش آنلاین و معماری برنامه. بیایید به جزئیات آنها بپردازیم.

انتخاب زیرساخت فناوری

انتخاب زیرساخت فناوری، کل فرآیند توسعه برای سالهای پیش رو را تعریف می‌کند.

در مرحله اولیه، شما می‌توانید بر روی منابع فعلی خود تمرکز کنید. به عنوان مثال، متخصص همراه شما در جاوا ماهر است. این زبان برنامه‌نویسی، انتخابی بهینه برای ساخت یک بازار فروش آنلاین نیست، اما روش خوبی برای شروع کارآمد و اعتبارسنجی ایده شما است.

با این حال، سرمایه‌گذاری بیشتر در برنامه‌ریزی هوشمندانه نتایج بهتری در بلندمدت به دنبال دارد. ما به شما پیشنهاد می‌دهیم که یکی از زیرساخت‌های مبتنی بر جاوا اسکریپت مانند MEAN،MERNو  MEVN را در نظر بگیرید. این زیرساخت‌ها از چهار تکنولوژی اصلی تشکیل شده‌اند:

⬜ MongoDB - پایگاه داده مبتنی بر سند
⬜ Express.js – فریم‌ورک توسعه بک‌اند برای Node.js
⬜ Angular، React یا Vue.js  یکی از سه فریم‌ورک برتر برای توسعه فرانت‌اند
⬜ Node.js - محیط اجرایی جاوا اسکریپت

هنگامی که یکی از این زیرساخت‌های تکنولوژی را انتخاب می‌کنید، می‌توانید کاملاً به جاوا اسکریپت برای ساخت برنامه‌تان از ابتدا تا انتها اتکا کنید. با استخدام توسعه‌دهندگان جاوا‌ اسکریپت فول استک، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که نقش آن‌ها در پروژه قابل تغییر است، بنابراین فرایند ایجاد برنامه شما را بهینه خواهند کرد.

ترکیب با سرویس‌های دیگر

برخی از قابلیت‌های برنامه نیاز به ترکیب با سرویس‌های خارجی دارند. به عنوان مثال، برای فعال کردن پرداخت در پلتفرم شما، باید آن را به یک راه‌حل پرداخت متصل کنید. هر سرویس شخص ثالثی، قابلیت خاص خود را ارائه می‌دهد، نرخ‌های مختلفی را به عنوان هزینه خدمات خود دریافت می‌کند و برای مناطق خاصی هدف تعیین می‌کند. در مرحله کشف، شما باید راه‌حل‌های پرداخت را مقایسه کرده و آن را که بهترین انتخاب برای شما محسوب می‌شود انتخاب کنید.

همچنین، با استفاده از سرویس‌های شخص ثالث به جای ساخت ویژگی‌ها از پایه، می‌توانید هزینه‌های ساخت بازار را کاهش دهید. به عنوان مثال، اگر برنامه بازار فروش آنلاین شما امکان چت بین دو نفر را فراهم می‌کند، می‌توانید آن را با یک رابط برنامه‌نویسی (API) چت مانند Twilio، WhatsApp یا Weavy ترکیب کنید. تعریف همه ترکیب‌های ضروری در مرحله کشف برای ایجاد نیازمندی‌های محصول و تخمین هزینه‌ها بسیار مهم است.

توسعه معماری

ساختار یک وب‌سایت مارکت‌پلیس به دلیل نیاز به ساخت قابلیت‌های مختلف برای کاربران متفاوت متمایز است:
⬜ تامین‌کنندگان
⬜ خریداران
⬜ مدیران

برخی ویژگی‌ها توسط دو دسته یا هر سه دسته کاربر مورد نیاز است، در حالی که برخی از ویژگی‌ها فقط برای یک دسته استفاده می‌شود. برای ساخت یک برنامه بازار فروش آنلاین مناسب، باید از قبل به ساختار آن فکر کرده و به مقیاس‌پذیری آن توجه کنید. در غیر این صورت، یک معماری نامناسب ممکن است باعث کاهش عملکرد و تجربه منفی برای کاربر شود.

می‌توانید به صورت مستقل هم جنبه‌های فنی مرحله کشف را طی کنید. با این حال ، اگر تجربه فنی برای انجام این کارها را ندارید‌، به شما پیشنهاد می‌دهیم از مشاوره توسعه‌دندگان نرم‌افزار استفاده کنید. به این ترتیب‌، می‌توانید به راهنمایی متخصصانی که چندین پروژه موفق را ایجاد کرده‌اند و می‌دانند که دقیقاً چگونه یک وب‌سایت بازار فروش آنلاین را ساختاردهی کنند ، اعتماد کنید. تجربیات آنها به شما کمک می‌کند تا از موانع اصلی جلوگیری کرده و منابع خود را با هوشمندی صرف کنید.

مطالعه بیشتر:       ترندهای توسعه وب و جدیدترین زیرساخت‌های فناوری وب در سال ۲۰۲۳

مرحله ۴- تخمین هزینه و زمان توسعه بازار

مرحله کشف پاسخی به یک سوال بحرانی دیگر به شما می‌دهد: هزینه توسعه برنامه من چقدر است؟

در ابتدا، هنگام مصاحبه با شرکای توسعه احتمالی، ایده خود را توصیف کرده و تخمینی برای زمان و هزینه دریافت می‌کنید. این تخمین بسیار حدودی است، زیرا تیم تنها درک پایه‌ای از ایده شما را دارد. آنها باید نگرانی شما را با محصولات مشابهی که تیم آنها قبلاً ساخته است مقایسه کرده و هزینه‌های بازار محتمل را پیش‌بینی کنند.

در طول مرحله کشف، تیم به درک روشنی از این می‌رسد که نتیجه نهایی چگونه باید باشد. آنها یک لیست از ویژگی‌ها، معماری نرم‌افزار در سطح بالا، پشتیبانی فناوری، تعداد متخصصان مورد نیاز برای ساخت برنامه و غیره را تعریف می‌کنند. به عنوان نتیجه، پاسخ آنها به تمام سؤالات مربوط به هزینه، بر اساس داده‌ها است و بنابراین بیشتر قابل اعتماد خواهد بود.

برای داشتن یک نتیجه از مرحله کشف، شما باید سند زیر را به عنوان توصیف دقیقی از نحوه ساخت بازار فروش آنلاین طبق الزامات خود و هزینه آن دریافت کنید:

⬛ چارت پروژه: شامل محدوده کار و لیست شرکت‌کنندگان در پروژه
⬛ ساختار تجزیه کار: شامل ویژگی‌های ضروری محصول و زمان لازم برای ساخت آن‌ها
⬛ برآورد هزینه: نشان می‌دهد که برای به وجود آوردن محصول خود باید چه بودجه‌ای را تخصیص دهید.

در واقع، مرحله کشف می‌تواند منجر به ده‌ها نتیجه مختلف شود، مانند ساخت بوم کسب‌وکار، سند تجزیه و تحلیل SWOT، پروتوتایپ های تعاملی، دستورالعمل‌های طراحی، سند نیازمندی‌های محصول، معماری محصول، بررسی و برنامه‌ریزی برای ریسک، نقشه راه محصول، رویکرد رشد محصول و بسیاری دیگر. ما تمام این موارد را مستندات پروژه می‌نامیم.

اهمیت این نتایج در تحقیق و توسعه بسته به نوع محصولی که می‌خواهید بسازید، بازار هدف شما، تجربه شما در این زمینه، برنامه‌ریزی برای مقیاس‌بندی و غیره متفاوت است.

اطمینان حاصل کنید که روی سندهای حیاتی که واقعاً بر فرایند توسعه تأثیر می‌گذارند کار می‌کنید و وقت و منابع خود را بر روی دیگر سندهای دیگر تلف نمی‌کنید.

مطالعه بیشتر:       طراحی یک اپلیکیشن تحت وب چقدر هزینه دارد؟

فاز ۲- توسعه محصول

فرض کنید در مرحله کشف، شواهدی دریافت کرده‌اید و فهمیدید که ایده شما دارای پتانسیل است. این ایده مشکلات موجود را حل می کند، بازاری برای آن موجود است و حتی امکان کسب درآمد از آن نیز وجود دارد. شما می‌دانید که این ایده می‌تواند به یک برنامه واقعی تبدیل شود و می‌دانید چه وسایلی برای دستیابی به آن نیاز است. شما هزینه‌ها را درک کرده‌اید و آماده تخصیص منابع لازم هستید.

تبریک می‌گویم! شما آماده ساخت یک وب‌سایت مارکت‌پلیس هستید، لطفاً مطمئن شوید که مراحل زیر را انجام می‌دهید:

مرحله ۱- پیدا کردن و استخدام یک تیم توسعه

ساخت محصولتان بر اساس تحقیق و استخدام افراد مناسب برای انجام کار آغاز می‌شود. اگر با تیم کشف همکاری کرده‌اید و از خروجی آن‌ها راضی هستید، می‌توانید همکاری خود را ادامه دهید و آن‌ها را برای ساخت بازار فروش آنلاین کنار خود داشته باشید.

اگر وضعیت شما متفاوت است، یکی از گزینه‌های زیر را در نظر بگیرید:

  • تیم توسعه استخدام نیرو

    اگر شما و یا شریکتان در حوزه فنی تجربه کافی دارید، می‌توانید توسعه را خودتان آغاز کنید و برای کارهایی که تجربه‌ای در آن ندارید، متخصصان را استخدام کنید.

  • تیم توسعه استخدام فریلنسر

    می‌توانید برنامه‌نویسان، طراحان و مهندسین تضمین کیفیت آزاد را استخدام کنید. با این حال، شما برای استخدام هر عضو تیم، مدیریت آن‌ها، انتساب وظایف و توضیح دادن آنچه باید انجام شود، زمان زیادی را صرف خواهید کرد.

  • تیم توسعه استخدام تیم توسعه

    اگر تجربه فنی خاصی ندارید یا نمی‌خواهید برای مدیریت تیم زمان زیادی را صرف کنید، می‌توانید توسعه بازار فروش آنلاین خود را به شرکتی خارجی واگذار کنید. با همکاری با یک شرکت توسعه محصول، یک تیم مستقل خواهید داشت که هدف شما و چگونگی دستیابی به آن را درک می‌کند.

مطالعه بیشتر:      فریلنسر چیست؟ ✔️ مزایا و معایب فریلنسری

انتخاب شما ممکن است به بودجه شما، تجربه فنی شما، مشارکت مورد انتظار در فرآیند توسعه و ترجیحات ارتباطی شما بستگی داشته باشد. به دقت به اولویت‌های اصلی خود توجه کنید و مدل همکاری را که برای موارد خاص شما بیشترین سود را به دنبال دارد، انتخاب کنید.

ساختار تیم توسعه MVP بازار فروش آنلاین

چه کسانی باید در تیمی که مسئول ساخت برنامه بازار فروش آنلاین هستند حضور داشته باشند؟ بیایید نقش‌های کلیدی را مرور کنیم.

  • MVP صاحب محصول

    این شما هستید: دارنده ایده، بیننده و مالک اصلی. به‌عنوان یک عضو از تیم توسعه، شما مسئول ارتباطات در بازار فروش آنلاین خود هستید.

  • MVP تحلیلگر تجاری

    کار یک تحلیلگر تجاری تبدیل دیدگاه شما به نیازمندی‌های دقیق است. فعالیت‌های اصلی BA شامل تحقیقات بازار، شناسایی مشکلات، برنامه‌ریزی بودجه و مدیریت ریسک است.

  • MVP مدیر پروژه

    مدیر پروژه حوزه کاری را به وظایف کوچکتر تقسیم می‌کند، مسئولیت‌ها را اختصاص می‌دهد، پیاده‌سازی را کنترل می‌کند و مشکلات را حل می‌کند. اطمینان از ارتباط مناسب و بیشترین کارآمدی در تیم، مسئولیت مستقیم اوست.

  • MVP طراح UI/UX

    طراح مسئول ایجاد هویت برند و رابط کاربری بازار فروش آنلاین شماست. این شخص احساساتی را که برنامه شما القا می‌کند، به تصویر می‌کشاند. برای نمایش ایده شما، طراح و تیم توسعه یک پروتوتایپ ایجاد می‌کنند.

  • MVP مهندسان نرم‌افزار

    به طور معمول، شما به چندین مهندس در تیم خود نیاز دارید. یک توسعه دهنده فرانت‌اند، برنامه‌نویسی با تجربه درVue.js، React یا Angular و یک توسعه‌دهنده بک‌اند می‌توانند به صورت همزمان در هنگام توسعه برنامه وب کار کنند. اگر شما قصد دارید یک برنامه موبایل برای بازار فروش آنلاین خود ایجاد کنید، می‌توانید یک توسعه‌دهنده React Native را استخدام کنید، چرا که React Native فناوری مورد استفاده برای توسعه MVP در هر سیستم عاملی است.

  • MVP مهندسین تضمین کیفیت

    تضمین کیفیت نرم‌افزار مسئولیت یک مهندس کیفیت محسوب می‌شود که به دنبال عدم تطابق با الزامات اولیه نرم‌افزار، مشکلات عملکردی و اشتباهات مرتبط با رابط کاربری است.

مطالعه بیشتر:      MVP چیست ✔️ اهمیت MPV و ۶ دلیل برای ضرورت وجود آن در طراحی اپلیکیشن

برای ساخت یک نمونه اولیه از بازار فروش آنلاین، شما باید یک تیم پنج تا شش نفری را استخدام کنید: یک طراحUI/UX، دو تا سه توسعه‌دهنده نرم‌افزار، یک مهندس تضمین کیفیت و یک مدیر پروژه. ساختار تیم توسعه نرم افزار پروژه به پروژه متفاوت است و می‌تواند بر اساس نیازهای محصول شما تعریف شود.

معمولاً، به طور میانگین ۶۶ روز زمان می‌برد تا یک موقعیت فنی در تیم شما پر شود. تقاضا برای توسعه‌دهندگان نرم‌افزار بسیار بالا است، به همین دلیل است که استخدام یک برنامه‌نویس به طور میانگین ۸۱ روز طول می‌کشد. این بدان معنی است که استخدام یک تیم فنی داخلی، به خصوص برای بنیانگذار یک استارتاپ که تجربه‌ای در استخدام کردن ندارد و وظایف دیگری هم دارد، وقت گیر است.

از سوی دیگر، اگر برون‌سپاری توسعه برنامه خود را انتخاب کنید، در عرض چند روز یک تیم کامل تحت رهبری یک مدیر پروژه با تجربه در اختیار خواهید داشت. با این کار به طور همزمان هم در کوتاه‌ترین زمان بازار فروش آنلاین خود را می‌سازید و هم در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌کنید.

مرحله ۲- اتخاذ روش سریع (Agile) و برنامه‌ریزی  فشرده (Sprint)

روش سریع یا همان Agile تکمیل‌کننده‌ بسیار خوبی برای توسعه MVP است. با اتخاذ روشAgile، شما زمینه را برای تقسیم بندی دامنه کاری خود به وظایف کوچکی که در مدت زمان مشخصی، به نام Sprint، قابل انجام هستند، فراهم می‌کنید. مدت یک Sprint می‌تواند بین یک هفته تا یک ماه برای بیشتر پروژه‌ها باشد.

ویژگی تمایز روش Agile، نیاز به پایان دادن هر Sprint با یک Release است. این بدان معناست که پس از پایان Sprint، ویژگی‌هایی که تیم شما در طی Sprint روی آن کار کرده‌اند، بلافاصله در دسترس کاربران وب‌سایت شما قرار می‌گیرند. به این ترتیب، نرم‌افزار شما ممکن است به صورت دو هفته‌ای بروزرسانی شود که بهبود‌های زیادی را به همراه خواهد داشت.

برنامه‌ریزی Sprint، به یک رویکرد هوشمند نیاز دارد. به این صورت که مدیر پروژه باید کارکرد مورد نیاز خود را به تکه‌های کوچکتری تقسیم کند که در طول دو هفته، هر تکه به صورت منطقی، کامل و مناسب برای Release آماده باشد.

یکی دیگر از مزایای Agile طبیعت انعطاف‌پذیر آن در مقایسه با رویکردهای سنتی است. به عنوان مثال، روشWaterfall، تیم را مجبور می‌کند که کل فرایند توسعه برنامه را از پیش برنامه‌ریزی کند. برنامه بسیار سختگیرانه است و فضایی برای خلاقیت و انعطاف پذیری وجود ندارد. در مقابل، Agile به تیم اجازه می دهد تا تصمیمات سریعی بگیرد، ویژگی‌های جدید را معرفی کند، با طرح‌های آزمایشی کار کند و بلافاصله به شرایط خارجی واکنش نشان دهد.

مطالعه بیشتر:       راهنمای جامع نوشتن بیزینس پلن برای اپلیکیشن موبایل

مرحله ۳- ساخت MVP شما

در این مرحله، شما تیم خود را دارید و آماده شروع توسعه MVP با ویژگی های کافی برای جذب کاربران اولیه هستید. پس از انتشار MVP، می توانید از بازخورد کاربران برای جمع‌آوری اطلاعات و آماده‌سازی برای بهبودهای پایدار استفاده کنید.

تعامل با کاربران اولیه ممکن است ایده‌هایی را برای توسعه بیشتر وب سایت شما ارائه دهد. همچنین ممکن است که شما مجبور شوید راه‌حل های خود را کمی تغییر دهید و ایده خود را برای برآورده کردن نیازهای واقعی بازار تنظیم کنید.

نگاهی به شروع فعالیت وب‌سایت Airbnb داشته باشید متوجه می‌شوید که این وب‌سایت فقط یک ویژگی داشت و آن هم مربوط به رزرو محل اقامت در تاریخ خاصی بود. با گذشت سالیان، Airbnb به یک پرتال برای مسافران تبدیل شد و تورهای منحصر به فردی را ارائه داد، بیمه برای میزبانان فراهم کرد و موارد دیگر.  

یکی از آخرین بروزرسانی‌های Airbnb، قابلیت رزرو محل اقامت در دو مکان مختلف در طول سفر است. مسافران سال‌هاست این کار را به صورت دستی انجام می‌دهند، اما شرکت تصمیم گرفت نیازهایشان را برطرف کند و این تجربه را با یک ویژگی جدید ساده‌تر کند. Airbnb رفتار و نیازهای کاربران را پیش از معرفی هر بروزرسانی تجزیه و تحلیل می‌کند. این کلید موفقیت آنهاست.

شما ممکن است به ساخت یک وب سایت با سبک Airbnb علاقه مند باشید، اما نباید مرحله MVP را کنار بگذارید.

ایده اولیه برای ساخت یکMVP، شروع کار یک بازار فروش آنلاین با کمترین قابلیت‌های لازم برای جذب افراد است. MVP  به منظور تأیید ایده، پیدا کردن کاربران احتمالی، دریافت بازخورد در مورد محصولی که ساخته‌اید و بهبود مستمر آن ایجاد می‌شود، نه به منظور ارائه قابلیت‌های گسترده و کسب درآمد از محصول.

علاوه بر تأیید فرضیه‌های شما در مورد ایده بازار فروش آنلاین، یک MVP از بازار آنلاینی مانند Airbnb به شما کمک می‌کند تا اولین کاربران را جذب کنید و حتی اولین پرداخت‌های خود را داشته باشید. داشتن یک محصول حداقلی که نتایج پروژه را نشان می‌دهد، باعث می‌شود که برای سرمایه‌گذاران اولیه جذاب باشید.

مطالعه بیشتر:       نکاتی را که باید هنگام طراحی اپلیکیشن و سایت بدانیم

ساخت یک مارکت پلیس چقدر هزینه دارد؟

معمولاً هزینه ساخت یک برنامه بازار آنلاین براساس فرمول ساده زیر محاسبه می‌شود:
✔️ هزینه ساخت وب‌سایت مارکت پلیس = تعداد ساعت × نرخ ساعتی دستمزد
✔️ هزینه و مدت زمان مرحله کشف

اکنون که شما درباره مرحله کشف و مرحله توسعه مطالب زیادی را می‌دانید، زمان آن رسیده است که در مورد هزینه و مدت زمان آن صحبت کنیم.

مرحله کشف

برای به حداکثر رساندن کارآمدی مرحله کشف، می‌توانید با یک تیم مشاوره حرفه‌ای همکاری کنید. آنها به شما کمک می‌کنند تا از منابع خود به صورت کارآمد استفاده کنید و از مرحله کشف بیشترین سود را ببرید.
ترکیب تیم کشف از محصولی به محصول دیگر متفاوت است و ممکن است شامل سه تا هشت نفر از جمله مالک محصول، مدیر پروژه، تحلیلگر تجاری، طراح UI/UX، معمار نرم‌افزار و مهندس تضمین کیفیت باشد.
بسته به مورد خاص شما و شرکتی که تصمیم به همکاری با آن را دارید، مرحله کشف ممکن است سه تا چهار هفته طول بکشد و از ۱۰ تا 50 میلیون تومان هزینه داشته باشد.

توسعه وب‌سایت مارکت پلیس

تخمین زمان لازم برای ساخت برنامه بازار فروش آنلاین سخت است به اندازه‌ای که زمان و هزینه توسعه به طور کامل به عملکرد برنامه، استفاده از تکنولوژی، اندازه تیم و ... وابسته است.
میانگین زمان لازم برای ساخت یک MVP از برنامه مارکت پلیس ۲ هزار ساعت است. به خاطر داشته باشید که تخمین شما می‌تواند متفاوت باشد زیرا ممکن است برخی ویژگی‌ها را رها کنید یا عملکرد را اولویت‌ خود قرار دهید. شما باید یک تخمین زمانی از پیمانکار بالقوه خود درخواست کنید.

نرخ توسعه نرم‌افزار بر اساس منطقه متفاوت است و هزینه پروژه بر اساس نرخ شرکت نرم‌افزاری محاسبه می‌شود:
هزینه ساعتی فریلنسرها در ایران از ساعتی 200 هزار تومان تا 500 هزار تومان
هزینه ساعتی تیم های برنامه نویسی شرکت ها در ایران از ساعتی 500 هزار تومان تا 1 میلیون تومان

به طور خلاصه: هزینه ساخت یک بازار فروش آنلاین از ابتدا چقدر است؟
هزینه مرحله کشف حدود 10 تا 50 میلیون تومان و هزینه توسعه نرم‌افزار بیش از 100 میلیون تومان است.

مطالعه بیشتر:      انتخاب بهترین شرکت برای طراحی اپلیکیشن موبایل

نتیجه‌گیری

اگر چه اقتصاد اشتراک‌گذاری مفهومی جدید نیست، اما در دوران دیجیتال، محبوبیت آن بیشتر شده است. وب‌سایت‌های بازار فروش مدرن، تامین‌کنندگان کالا و خدمات و مشتریان در سراسر جهان را به سرعت به یکدیگر متصل و فرصت‌های بسیاری برای همه فراهم می‌کنند.

بازارهای فروش آنلاین مانند Etsy، Airbnb، Couchsurfing، Uber، BlaBlaCar و Lyft نشان داده‌اند که اگر یک ایده مشکلات موجود کاربران را حل کند، آینده‌ای روشن دارد. اگر یک ایده بتواند در میان رقبای خود برتری پیدا کند، می‌تواند آنها را شکست دهد. اگر یک ایده دارای پتانسیلی برای پول‌سازی و بهبود زندگی مردم باشد، ارزش پیاده‌سازی دارد.

مطالعه بیشتر:       راهنمای صفر تا صد راه اندازی فروشگاه اینترنتی و مارکت پلیس

در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر درمورد اپلیکیشن و سایت و دریافت مشاوره رایگان ، اطلاعات تماس خود را وارد کنید.

درخواست مشاوره    تماس تلفنی  

divider
divider

محصولات مرتبط

⚡ طراحی و پیاده سازی انواع اپلیکیشن اندروید، iOS، وب اپلیکیشن و PWA ✒️ برنامه نویسی سفارشی با متدهای جدید ✒️ طراحی بصورت cross-platform ✒️ قابل انتشار بر روی تمامی مارکت های نرم افزاری معتبر مانند گوگل پلی و اپ استور ✒️ بروزرسانی سریع و آسان ✒️ سیستم مدیریت آسان و پیشرفته ◀️ مشاوره رایگان + یکسال پشتیبانی رایگان ☎️ جهت مشاوره با ما تماس بگیرید
ادامه
طراحی اپلیکیشن فروشگاهی ✏️ طراحی کاملا سفارشی با کدنویسی اختصاصی ✏️ رابط کاربری UI/UX اختصاصی ✏️ پنل مدیریت پیشرفته ✏️ دارای نسخه اندروید، iOS و وب اپلیکیشن ✏️ دارای کیف پول و اتصال به انواع درگاه‌های بانکی ✏️ امکان بارگزاری در استورهای نرم افزاری مانند گوگل پلی و بازار ✏️ مدیریت یکپارچه اپلیکیشن و سایت ✏️ امکان اخذ نماد اعتماد ☎️ جهت مشاوره با ما تماس بگیرید
ادامه
⚙️ طراحی مارکت پلیس بصورت سفارشی ✏️ امکان افزودن چندین فروشگاه ✏️ دارای پنل ادمین، فروشنده و کاربر ✏️ طراحی سفارشی با کدنویسی اختصاصی ✏️ طراحی UI/UX اختصاصی ✏️ دارای اپ اندروید، iOS و PWA ✏️ اتصال به درگاه بانکی ✏️ دارای تمامی قابلیت های سبد خرید ☎️ جهت مشاوره با ما تماس بگیرید
ادامه

ثبت نظر