چگونه مدل تجاری مارکت پلیس را انتخاب کنیم؟ ✔️ بررسی مدل های کسب درآمد

مارکت پلیس ها قطعا مدل کسب و کار آینده هستند. اما کسب و کارهای مارکت پلیس چگونه کسب درآمد می کنند؟ ما محبوب ترین مدل های کسب درآمد را تجزیه و تحلیل کرده ایم و آماده اشتراک گذاری هستیم. اکنون می فهمیم که دیجی کالا، باسلام، Etsy، eBay، Amazon و Airbnb چگونه کسب درآمد می کنند.

چگونه مدل تجاری مارکت پلیس را انتخاب کنیم؟ مدل های تجاری دیجی کالا، Etsy و eBay

اگر ایده‌ای برای راه اندازی یک مارکت پلیس در ذهن دارید، حتما می‌خواهید با انواع مختلف مدل‌های تجاری آن آشنا شوید تا بتوانید از آن کسب درآمد نمایید.

چندین گزینه برای پول‌سازی در مارکت پلیس‌ها وجود دارد. اما انتخاب شما بستگی به شرایط خاصتان دارد. ما با توجه به نمونه‌های موفقی که در دنیای استارتاپ‌های بزرگ وجود دارد، به شما کمک خواهیم کرد تا بهترین گزینه را انتخاب کنید. فقط یک نمونه را که به صنعت و کسب و کار شما نزدیک است، پیدا کنید و از آن ایده بگیرید.

مدل تجاری در مارکت پلیس چیست؟

مطمئنا، شما در حال حاضر می‌دانید که یک مارکت پلیس چیست در بخش‌های زیر، ما درباره برخی از مفاهیم پیچیده‌تر شروع به صحبت می‌کنیم. مدل تجاری مارکت پلیس مانند هر کسب و کار دیگری نیست. دو تفاوت کلیدی وجود دارد:

  • شما هیچ چیز را تولید یا بازفروش نمی‌کنید. شما به مشتریان خدماتی ارائه نمی‌دهید. کار اصلی شما اتصال افرادی است که محصولی را تولید یا بازفروش می‌کنند یا خدماتی را ارائه می‌دهند با افرادی که آماده خرید محصول یا خدمات هستند. بنابراین، شما کاملاً بر فروش کاربران خود تکیه می‌کنید، این تنها منبع درآمد ممکن برای مارکت پلیس آنلاین شماست. البته مگر اینکه قصد دارید تبلیغات یا استفاده از رفرال را نیز داشته باشید.

  • شما به دو گروه کاملاً متفاوت از کاربران هدف توجه می‌کنید: خریداران و فروشندگان. این باعث تأثیر شما بر طراحی، ویژگی‌ها و کمپین‌های بازاریابی می‌شود.

بنابراین، شما باید با مدل تجاری مارکت پلیس دوجانبه روبرو شوید. چالش اصلی شما تصمیم‌گیری در مورد این است که کدام یک از طرفین تراکنش را پرداخت کند. فروشنده باید پرداخت کند، یا خریدار؟ یا شاید هر دو؟

روش‌های زیادی برای کسب درآمد از برنامه شما وجود دارد، اما تنها چند روش در مدل تجاری مارکت پلیس آنلاین مناسب هستند. روش‌های رایج عبارتند از:

✔️ کمیسیون (Commission)
✔️ هزینه لیستینگ (قرار دادن محصول در فروشگاه) (Listing fee)
✔️ هزینه عضویت (Membership fee)
✔️ هزینه ثبت نام (Sign-up fee)
✔️ فریمیوم (Freemium)
✔️ خدمات اضافی (Additional services)
✔️ تبلیغات (Advertising)
✔️ ترکیبی از چندین مدل تجاری مارکت پلیس

بیایید به بررسی دقیق‌تر اینکه هر یک از این مدل‌های تجاری چگونه کار می‌کند بپردازیم.

مطالعه بیشتر:       ترندهای توسعه وب و جدیدترین زیرساخت‌های فناوری وب در سال ۲۰۲۳

کمیسیون به‌عنوان رایج‌ترین مدل تجاری مارکت پلیس

این مدل چگونه کار می‌کند؟

در این مدل، مارکت پلیس از هر معامله یک درصدی یا مبلغ ثابتی به‌عنوان کمیسیون دریافت می‌کند.

سود مالک مارکت پلیس

مدل کمیسیون قابلیت مقیاس‌پذیری دارد. با افزایش تعداد معاملات، درآمد شما نیز افزایش می‌یابد. همچنین، درآمد شما به میزان ارزشی که محصول ارائه می‌دهد بستگی دارد. بنابراین، به تلاش‌های شما برای توسعه کسب و کار به‌طور مستقیم پاداش داده می‌شود.

سود کاربر مارکت پلیس

این مدل جذاب‌ترین مدل برای فروشندگان و خریداران است، زیرا آنها تنها باید پس از دریافت ارزش در پلتفرم شما به مبلغی را پرداخت کنند. این امر باعث افزایش اعتماد و وفاداری مشتری می‌شود. فروشندگان و خریداران به دلیل نبود هیچ پرداختی قبلی برای معاملات، به ثبت‌نام علاقمند می‌شوند.

چه چالش‌هایی وجود دارند؟

چالش اصلی تصمیم‌گیری درباره این است که کدام یک از فروشنده و خریدار باید هزینه بپردازد. یا هر دو. یک قانون کلی به سادگی این امر را مشخص می‌کند: تصمیم بگیرید کدام گروه را می‌خواهید به مارکت پلیس خود جذب کنید و از گروه دیگر هزینه بگیرید.

شیوه معمول این است که هزینه از فروشنده گرفته شود - همانطور که دیجی کالا، باسلام، Etsy، eBay، Amazon و چندین مارکت پلیس برجسته دیگر ایم کار را انجام می‌دهند. با این حال، Blablacar هزینه را از خریداران دریافت می‌کند. دلیل این کارشان هم واضح است: آن‌ها نیاز به رانندگان بیشتری دارند که مسیرهای مختلفی را پوشش دهند، بنابراین با حذف این هزینه، رانندگان را به سمت خود جذب می‌کنند. از سوی دیگر، مسافران ارزش واضحی برای استفاده از این پلتفرم می‌بینند و آماده پرداخت هزینه کوچکی هستند تا از تمام مزایای Blablacar بهره‌مند شوند.

تصمیم‌گیری درباره میزان کمیسیون نیز ممکن است چالش‌برانگیز باشد. درصد بالا جذابیت کمتری برای کاربران شما خواهد داشت، درصد پایین هزینه‌های شما را پوشش نخواهد داد. اولین چیزی که باید انجام دهید، تجزیه و تحلیل بازار رقابتی و مدل تجاری مارکت پلیس‌های مشابه شماست. شیوه‌ای که eBay پول در می‌آورد را بررسی کرده و با مدل درآمدی Etsy مقایسه کرده، سپس به بازارهای محلی و فروشگاه‌های دیگر سر بزنید. اطلاعات جمع‌آوری شده به شما کمک خواهد کرد تا در مورد کمیسیون مارکت پلیس خود تصمیم بگیرید. با این حال، باید بعدها آن را تنظیم کنید.

مطالعه بیشتر:       چگونه برای مارکت پلیس خود یک جامعه درست کنیم

هزینه لیستینگ - یک راهکار دیگر برای کسب درآمد در مارکت پلیس آنلاین

این روش چطور کار می‌کند؟

برای هر محصولی که فروشندگان در مارکت پلیس لیست می کنند، یک هزینه ثابت دریافت می‌شود.

سود آن برای مالک مارکت پلیس

کمیسیون‌ها هیچ گونه درآمدی را برای مالک مارکت پلیس تضمین نمی‌کنند. در این حالت، سود شما بسیار به کیفیت محصول و مهارت‌های فروش مشتریان شما بستگی دارد، چیزی که خارج از کنترل شماست. هزینه لیستینگ می‌تواند به شما کمک کند تا درآمد مشخصی را تضمین کنید.

سود آن برای کاربر مارکت پلیس

هزینه لیستینگ معمولاً مقدار بسیار کمی است. همچنین این یک هزینه ثابت است یعنی فروشنده می‌تواند بودجه خود را پیش بینی کند. همه چیز شفاف است و هیچ پرداخت اضافی وجود ندارد.

چالش‌های این راهکار کسب درآمد

فروشندگان تنها در صورتی آماده پرداخت هزینه اولیه هستند که ارزش آشکاری را ببینند. هزینه لیستینگ فقط در صورتی موثر خواهد بود که شما یک پایگاه مشتری بزرگ داشته باشید تا محصولات را ارائه دهید. دسترسی به هزاران یا حتی میلیون‌ها خریدار بالقوه با پرداخت هزینه کم، برای فروشنده می‌تواند بهترین معامله باشد، این طور نیست؟ شما باید مطمئن شوید که قبل از انجام هر پرداختی، ارزش آشکاری را به کاربران خود ارائه می‌دهید.

مثلاً eBay، یک پایگاه کاربری بزرگ دارد. این سرویس هر ماه ۵۰ لیستینگ بدون هزینه ارائه می‌دهد. اگر فروشنده بیشتر از این تعداد آیتم می‌خواهد بفروشد، باید بسته‌ای از لیستینگ‌ها را خریداری کند. درخواست برای لیستینگ‌های پرداختی بسیار بالا است. دلیل این امر ساده است: eBay به خاطر داشتن بیش از ۱۸۰ میلیون کاربر فعال در سراسر جهان شناخته شده است. پرداخت هزینه برای دسترسی به آن‌ها برای فروشندگان معقول به نظر می‌رسد.

مطالعه بیشتر:       چگونه بهترین استراتژی های رشد بازار آنلاین را پیدا کنیم

هزینه عضویت / اشتراک یک مدل تجاری برای مارکت پلیس

این روش چگونه کار می‌کند؟

کاربران برای بهره‌مندی از تمام مزایای این بستر، مجبور به پرداخت هزینه یک باره یا مکرر می‌باشند.

سود آن برای مالک مارکت پلیس

هنگامی که هزینه اشتراک ماهانه را از کاربران دریافت می‌کنید، می‌توانید به درآمد پایدار و قابل پیش‌بینی و حساب شده برسید. این امر باعث می‌شود که بودجه پروژه را بسیار راحت تر برنامه ریزی کنید.

سود آن برای کاربر مارکت پلیس

کاربران دارای هزینه‌های ثابتی هستند، بدون توجه به اینکه چقدر کالا خریداری یا فروش می‌کنند.

چالش‌های این راهبرد

مدل اشتراک و عضویت زمانی که اکثریت اعضای مارکت پلیس چندین تراکنش در هر دوره پرداخت کنند به خوبی کار می‌کند.

به عنوان مثال، مشتریان هوم اکسچنج می توانند بین پرداخت یکباره و هزینه سالیانه انتخاب کنند. اگر مشتری برنامه‌ریزی کند که بیش از ۱۰ شب به عنوان مهمان از اعضای هوم اکسچنج استفاده کند، اشتراک سالیانه برایشان معامله خوبی است.

از طرف دیگر، کوچ‌سرفینگ برای یک کاربر، هزینه یکباره را برای ساخت حساب تأیید شده دریافت می‌کند. این مدل برای کوچ‌سرفینگرهای فعال بسیار خوب کار می‌کند. با این حال، کاربرانی که فعالیت کمی دارند از پرداخت هزینه برای تأیید هویت سود چندانی نخواهند برد.

یک نکته دیگر نیز وجود دارد که باید در نظر گرفته شود و آن این است که عضویت باید به کاربران دسترسی به برخی اطلاعات یا لیستینگ‌های ویژه‌ای که در هیچ پلتفرم دیگری به طور رایگان قابل دسترسی نیستند را بدهد. این کار باعث تشویق به پرداخت می‌شود.

مطالعه بیشتر:       نحوه راه اندازی و کسب درآمد از طریق وب سایت

فریمیوم

فریمیوم یک مدل کسب درآمد کلاسیک برای همه نوع برنامه هاست. با اتخاذ آن، شرکت های به کاربران دسترسی به عملکردهای اساسی (محدود) را به صورت رایگان ارائه می‌دهند. امکانات پیشرفته پس از پرداخت یک هزینه مشخص با دریافت اشتراک در دسترس قرار می‌گیرند.

این مدل چگونه کار می‌کند؟

این مدل برای خدمات مارکت پلیس نیز به طور مشابه کار می‌کند. چندین گزینه برای پیشنهادات فریمیوم منطقی وجود دارد:

تعداد محدودی لیست رایگان

شما می توانید با یک طرح رایگان، ۱۰ لیست جدید را هر ماه ارائه دهید. هر لیست اضافی به شماره تعریف شده پرداخت می‌شود. همچنین، می‌توانید بسته های لیستینگ را با قیمت جذاب یا یک طرح اشتراک با تعداد نامحدود لیستینگ ارائه دهید.

اجازه دهید فقط در دسته‌بندی‌های خاصی لیستینگ رایگان باشد

به فروشندگان اجازه دهید خدمات خود را در برخی دسته‌بندی‌ها (مانند لباس و اکسسوری) به صورت رایگان تست کنند و برای دسترسی به همه بخش‌ها پرداخت هزینه را ارائه دهید.

محدودیت تعداد لیست‌های آپلود شده

همه می‌دانند که لیستینگ‌هایی با تصاویر بیشتر و با کیفیت بالاتر، احتمال فروش بیشتری دارند. کاربران شما ممکن است حاضر باشند برای امکان نمایش بیشتر محصولاتشان، مبلغ اندکی را پرداخت کنند.

مطالعه بیشتر:       آیا به دنبال ایده های کسب و کار آنلاین هستید ؟

لیستینگ‌های سفارشی

کاربرانی که تجارتی را در مارکت پلیس شما دارند، احتمالاً می‌خواهند بین رقبای مشابه خود برتری پیدا کنند. به آن‌ها اجازه دهید تا پروفایل فروشنده و لیستینگ‌های خود را سفارشی کنند. طرح‌های جدید، فیلدهای اضافی و غیره - این کار ممکن است فروش آن‌ها را افزایش دهد، بنابراین آن‌ها حاضرند برای این ویژگی‌ها پول پرداخت کنند.

سود کاربر مارکت پلیس

کاربران می‌توانند ابتدا خدمات شما را به صورت رایگان امتحان کنند و سپس تصمیم بگیرند که آیا ارزش پرداخت هزینه برای آن را دارند یا نه. آن‌ها نیازی ندارند بدون هیچ دلیلی پول خود را هدر دهند.

سود صاحب مارکت پلیس

کاربران شما خدمات شما را امتحان کرده و انتظارات خود را به خوبی مشخص کرده‌اند. این کاربران قطعاً مشتریان وفادار شما هستند.

چالش‌های استفاده از استراتژی فریمیوم برای برنامه‌های کسب‌وکار آنلاین

شما باید اطمینان حاصل کنید که خدمات پرداختی شما ارزش افزوده کافی را دارند.

همچنین، باید آماده باشید که بیشتر مشتریان شما از مارکت پلیس به صورت رایگان استفاده کنند. محاسبه قیمت برای خدمات اضافی که به شما کمک می‌کنند بودجه‌ی خود را پر کنید، مشکل است. شما باید با مدل‌های قیمت‌گذاری و بسته‌های مختلف این روش را تست کنید.

درآمد یک مارکت پلیس با مدل فریمیوم، معمولاً پیش‌بینی ناپذیر است. شما همیشه باید کاربران را ترغیب به خرید خدمات اضافی کنید، در غیر این صورت درآمد شما ممکن است کاهش یابد.

مطالعه بیشتر:       راهنمای جامع نوشتن بیزینس پلن برای اپلیکیشن موبایل

خدمات تبلیغاتی پرداختی

این خدمات چگونه کار می‌کند؟

کاربران لیست‌های خود را به صورت رایگان در مارکت پلیس شما منتشر می‌کنند. با این حال آنها می‌توانند برای تبلیغ این لیست‌ها هزینه پرداخت کنند و احتمال بیشتری برای فروش داشته باشند.

سود آن برای کاربر مارکت پلیس

کاربران می توانند با بدون هیچ هزینه‌ای از مارکت پلیس استفاده کنند. پس از رشد تجارت آنلاین خود آنها می‌توانند در تبلیغات سرمایه‌گذاری کنند تا بیشتر بفروشند یا می‌توانند همچنان از خدمات رایگان مارکت پلیس استفاده کنند، زیرا محدودیتی در تعداد لیست‌ها وجود ندارد.

سود آن برای صاحب مارکت پلیس

وقتی کاربران برای تبلیغات هزینه پرداخت می‌کنند، این یک نشانه آشکار برای رسیدن مارکت پلیس شما به دستاوردی موفقیت‌آمیز است. شما می‌توانید چندین گزینه تبلیغاتی توسعه دهید تا اطمینان حاصل شود که برای هر نوع کاربری پیشنهادی وجود دارد.

هر مارکت پلیس متفاوت است و هیچ راه حل قطعی برای پیاده‌سازی مدل فریمیوم وجود ندارد. شما باید خدمات اضافی را که با مورد خاص شما سازگار هستند، پیدا کنید. به عنوان مثال، Etsy به فروشندگان پرمیوم خود اجازه می‌دهد برچسب‌های حمل‌ونقل خود را طراحی و چاپ کنند. این کار برای فروشندگانی که می‌خواهند برند خود را تبلیغ کنند، بسیار مفید است.

چالش‌های تبلیغات پرداختی به عنوان یک مدل تجای در مارکت پلیس

وقتی در هر دسته چندین لیست وجود دارد، مشتری علاقه‌مند قبل از انتخاب همه آنها را مشاهده می‌کند. اما وقتی هزاران مورد مشابه برای فروش وجود دارد، شانس اینکه خریدار به یک لیست خاصی برسد، کمتر است. تبلیغات یک گزینه خوب برای فروشندگان است تا مورد توجه قرار گیرند.

فروشندگان تنها زمانی آماده پرداخت هزینه برای تبلیغات هستند که رقابت بالا باشد. این بدان معناست که اگر فقط به تبلیغات اتکا کنید، در سال‌های اول مارکت پلیس خود خیلی درآمد نخواهید داشت.

تبلیغات پرداختی نباید یک استراتژی اصلی برای کسب درآمد باشد. ابتدا باید بر روی رشد پایگاه کاربران خود تمرکز کنید.

گروه OLX از مارکت پلیسی است که با موفقیت تبلیغات پرداختی را پیاده کرده است. در هر کشوری که OLX فعالیت می‌کند، این مارکت پلیس زیربنای اصلی تجارت الکترونیک با میلیون‌ها کاربر است. رقابت شدید در برخی دسته‌ها، فروشندگان را مجبور به پرداخت هزینه برای جلب توجه می‌کند. با این حال، حضور OLX و نمایش پیشنهادات به هزاران خریدار علاقه‌مند، سرمایه گذاری در آن را به یک معامله خوب تبدیل می‌کند.

مطالعه بیشتر:       چگونه یک بوم کسب و کار برای ایده‌های اپلیکیشن موبایل بسازیم ✔️

ترکیب مدل‌های تجاری مختلف

حال که روش کسب درآمد یک مارکت پلیس را می‌دانید، وقت آن است که به پیاده‌سازی عملی آن بپردازید. ما مدل‌های تجاری که توسط موفق‌ترین مارکت پلیس‌های آنلاین عصر خود به کار گرفته شده را تجزیه و تحلیل کرده‌ایم. هیچکدام از آنها یک مدل تجاری وفادار نیستند. کلید موفقیت آنها در ترکیب هوشمندانه مدل‌های مختلف است.

مدل تجاری eBay

چگونه eBay پول در می‌آورد؟ این شرکت عظیم فقط از خدمات مارکت پلیس خود درآمد نمی‌گیرد. بیش از ۳۰% از درآمد eBay به دلیل سود اصل از پی پال است. این سرویس پرداختی در سال ۲۰۰۲ توسط eBay خریداری شد و به نظر می‌رسد به خوبی سوددهی داشته است.

۶% دیگر از این درآمد، به دلیل ایجاد فروشگاه‌های آنلاین برای فروشگاه‌های سنتی است. اما می‌دانیم که شما برای یافتن مدل تجاری مارکت پلیس eBay به اینجا آمده‌اید. و ما به شما جزئیات را خواهیم داد.

همانطور که اشاره شد، eBay به کاربرانش اجازه می‌دهد تا هر ماه ۵۰ مورد را رایگان در سایت قرار دهند. هزینه لیست مورد بعدی بستگی به دسته بندی آن دارد و بین ۵ تا ۳۰ سنت متغیر است. علاوه بر این، فروشنده ۱۰٪ از هر معامله را به عنوان کارمزد به eBay پرداخت می‌کند.

کاربران نیز تشویق می‌شوند تا برای خدمات اضافی پول پرداخت کنند. به عنوان مثال، آنها می‌توانند با اضافه کردن تصاویر بزرگتر به قیمت ۳۵ سنت، آگهی خود را جذاب‌تر کنند. همانطور که مشاهده می‌کنید، eBay با موفقیت مدل تجاری فریمیوم، هزین‌ های لیستینگ، کمیسیون و خدمات تبلیغات را ترکیب کرده است.

مدل تجاری Etsy

حالا بیایید به مدل تجاری و مدل درآمدی Etsy نگاهی بیندازیم. این مارکت پلیس نیز چندین استراتژی درآمدی را اتخاذ کرده است. برای پاسخ به سوال اینکه Etsy چطور پول درمی‌آورد، تمام هزینه‌های آن را تجزیه و تحلیل خواهیم کرد:

- هزینه لیست کردن محصول ۲۰ سنت (هر لیست برای ۴ ماه معتبر است)
- هزینه تجدید لیست محصول 20 سنت (پس از هر ۴ ماه)
- ۵ تا ۳ درصد از هر تراکنش
- هزینه‌های تبلیغاتی برای ویژگی‌های لیستینگ / فروشگاه و غیره.
- خدمات اضافی مانند برچسب حمل و نقل سفارشی و غیره.

مدل درآمدی Etsy بر اساس چندین کانال درآمدی استوار است. برخی از پرداخت‌ها اجباری هستند، شما نمی‌توانید در Etsy فروش کنید مگر اینکه هزینه لیست کردن و کمیسیون را پرداخت کنید. هزینه‌های تبلیغاتی و خدمات پرداختی اضافی اختیاری هستند و فقط برای فروشندگان پیشرفته ارائه می‌شوند. این مدل‌ها، به Etsy این امکان را می‌دهد تا جریان درآمدی پایداری را تضمین کند.

مدل درآمدی Airbnb

مارکت پلیس میزبانی Airbnb مدل تجاری دوطرفه را در مارکت پلیس اتخاذ کرده است. این بدان معناست که هزینه‌ها را هم از فروشندگان و هم از خریداران دریافت می‌کند. بیایید به هزینه‌ها نگاهی بیندازیم:

- ۳ درصد هزینه برای فروشندگان - هزینه تراکنش
- ۵ تا ۱۵ درصد هزینه برای خریداران - هزینه سرویس غیرقابل بازپرداخت

مدل تجاری Airbnb بسیار ساده است و فقط بر مدل کمیسیون استوار است. هیچ خدمات اضافی، تبلیغات و غیره ارائه نمی‌دهد. کاربر فقط در صورت انجام موفقیت‌آمیز معامله هزینه کمیسیون را پرداخت می‌کند. بنابراین، برای خریدار یا فروشنده هیچ ریسکی وجود ندارد. Airbnb یکی از معدود شرکت‌هایی است که هزینه مارکت پلیس خریداران خود را دریافت می‌کند. این کار احتمالا برای جذب بیشتر ارائه‌دهندگان خدمات با هزینه‌های واقعا کمتر انجام شده است.

مدل درآمدی دیجی کالا

مارکت پلیس دیجی کالا از چندین روش درآمدی استفاده می کند، این مارکت پلیس از مدل درآمدی کمیسیون فروش و تبلیغات بیشتر استفاده می کند. دیجی کالا از فروش کالاهای شما 3 تا 30 درصد کمیسیون دریافت می کند و چندین روش تبلیغاتی متنوع را در سیستم خود دارد، لازم به ذکر است که دیجی کالا علاوه بر فروشندگان، خود نیز به فروش کالا می پردازد.

علاوه بر دو روش فوق، در بخش تولید محتوا و دیگر خدمات مانند درگاه دیجی پی، فروش کالا بصورت اقساطی، فروش کالای دست دوم نیز کسب درآمد می کند.

مطالعه بیشتر:      راهنمای طراحی سایت فریلنسری

مدل قیمت‌گذاری کسب‌وکار مارکت پلیس شما چگونه است؟

اکنون که می‌دانید مدل‌های تجاری در مارکت پلیس چگونه عمل می‌کنند و چه گزینه‌هایی در دسترس هستند، می‌توانید از این اطلاعات برای تصمیم‌گیری در مورد مدل مارکت پلیس (یا مدل‌های) مناسب برای کسب‌وکار خود استفاده کنید. بیایید خلاصه‌ای از اطلاعات فوق را بررسی کنیم.

ابتدا باید تصمیم بگیرید که از چه کسی هزینه دریافت می‌کنید. در اغلب موارد، فروشنده مارکت پلیس تمامی هزینه‌ها را پرداخت می‌کند. با این حال، شما می‌توانید هزینه را از خریداران نیز دریافت کنید، به خصوص اگر می‌خواهید بیشتر فروشندگان را به پلتفرم خود جذب کنید. هزینه کم یا صفر جذاب به نظر می‌رسد.

در صورتی که می‌خواهید اعتماد کاربران را به دست آورید، کارمزد کمیسیون را معرفی کنید. آن‌ها پیش پرداخت نمی‌کنند و به هیچ گونه ریسکی برایشان ندارد. همچنین، این مدل تجاری قابلیت رشد دارد، زیرا درآمد شما همزمان با افزایش محبوبیت پلتفرم رشد خواهد کرد.

هزینه ثبت آگهی نیز در صورتی که یک پایگاه کاربری قوی داشته باشید، گزینه خوبی است. در این صورت، هیچ گونه ضمانتی برای فروش کالا وجود ندارد، اما فروشنده آمادگی پرداخت هزینه برای ثبت آگهی را دارد تا محصول یا خدمات خود را به هزاران خریدار بالقوه نشان دهد.

هزینه عضویت نیز بسیار جذاب است. تعداد کمی از کاربران آمادگی پرداخت هزینه عضویت در یک جامعه ناشناخته را دارند. شما باید ابتدا شهرت خود را تقویت کنید و پس از داشتن یک مجموعه پایبند از فروشندگان و خریداران، فقط هزینه عضویت را معرفی کنید.

مدل تجاری فریمیوم نیز برای شروع خوب است، زیرا فرصت بسیار خوبی برای جذب کاربران اولیه محسوب می‌شود. همه دوست دارند چیز جدیدی را به صورت رایگان امتحان کنند. اما چالش اصلی شما جذب این افراد است. اگر آن‌ها از آنچه شما ارائه می‌دهید خوششان بیاید، احتمالاً آمادگی پرداخت هزینه برای خدمات اضافی را نیز خواهند داشت.

دریافت هزینه‌های تبلیغاتی معمولا در یک مارکت پلیس موفق بسیار کارا است. رقابت شدید بین فروشندگان، آنها را وادار می‌کند که در تبلیغات سرمایه‌گذاری کنند. ارائه تبلیغات برای یک محصول یا حساب فروشندگان به منظور افزایش دیده شدن خدمات آنها می‌تواند به شدت مؤثر باشد.

ترکیب مدل‌های تجاری مختلف را تست کنید. مانند Etsy، هزینه‌های لیست کردن را با کمیسیون و تبلیغات پرداختی ترکیب کنید. برای دنبال کردن موفقیت Ebay، سرویس پایه رایگان را ارائه دهید و بیشتر درآمد خود را از کمیسیون‌ها به دست آورید.

به دنبال یافتن یک مدل تجاری نهایی برای مارکت پلیس SaaS (نرم افزار به عنوان خدمات) یا یک پلت‌فرم B2B نباشید. ده‌ها راه برای کسب درآمد از مارکت پلیس شما وجود دارد. مدل تجاری منحصر به فرد خود را پیدا کنید.

نویسنده محتوا نویسنده: علیرضا نوفرستی | متخصص دیجیتال مارکتینگ شرکت پیشگامان دامنه فناوری

مطالعه بیشتر:       راهنمای صفر تا صد راه اندازی فروشگاه اینترنتی و مارکت پلیس

divider
divider

محصولات مرتبط

⚡ طراحی و پیاده سازی انواع اپلیکیشن اندروید، iOS، وب اپلیکیشن و PWA ✒️ برنامه نویسی سفارشی با متدهای جدید ✒️ طراحی بصورت cross-platform ✒️ قابل انتشار بر روی تمامی مارکت های نرم افزاری معتبر مانند گوگل پلی و اپ استور ✒️ بروزرسانی سریع و آسان ✒️ سیستم مدیریت آسان و پیشرفته ◀️ مشاوره رایگان + یکسال پشتیبانی رایگان
ادامه
✍️ چرا شرکت طراحی سایت پیشگامان دامنه فناوری ؟ ☰ 15 سال سابقه فعالیت + بیش از 500 مشتری ☰ پیاده سازی طراحی سایت با سیستم مدیریت محتوای اختصاصی ☰ مدیریت سریع و آسان سایت بدون نیاز به داشتن دانش فنی ☰ تحویل سریع + قیمت مناسب + بهینه سازی و سئو اولیه ☰ قابلیت نمایش بر روی موبایل (ریسپانسیو) ☰ دوره های آموزش سئو و بازاریابی دیجیتال اولیه رایگان ☎️ جهت مشاوره با ما تماس بگیرید
ادامه
⚙️ طراحی مارکت پلیس بصورت سفارشی ✏️ امکان افزودن چندین فروشگاه ✏️ دارای پنل ادمین، فروشنده و کاربر ✏️ طراحی سفارشی با کدنویسی اختصاصی ✏️ طراحی UI/UX اختصاصی ✏️ دارای اپ اندروید، iOS و PWA ✏️ اتصال به درگاه بانکی ✏️ دارای تمامی قابلیت های سبد خرید ☎️ جهت مشاوره با ما تماس بگیرید
ادامه



ثبت نظر